Realtidsvänlig Linuxdistribution med bäst stöd för kundanpassad hårdvara

Enea lanserar idag Enea Linux version 3.0, en Linuxdistribution med heltäckande verktygskedja och garanterad prestanda och kvalitet, flexibla support- och underhållsterbjudanden, samt experttjänster.

Enea Linux v3.0 bygger på den senaste versionen av Yocto-projektets v1.4 "Dylan" som innebär betydligt förkortade byggtider, uppdatering av Linuxkärnan till version 3.8, samt inkluderar Eneas automatiserade testramverk "ptest". Ptest integrerar testsviter från en rad olika open source-projekt och bidrar till att Yocto-projektets Linuxpaket kvalitetssäkras.

Kommersiellt förpackade open source-verktyg

Enea Linux 3.0 tillhandahåller de open source-verktyg som ingenjörer de facto använder. De kommer som en uppsättning Eclipse-plugins tillgängliga direkt inifrån välbekanta Eclipse-miljöer och möjliggör bland annat utvecklingsstöd, profilering och simulering av olika hårdvaror.

Flera prestandahöjande realtidsmöjligheter

För särskilda krav på prestanda står flera olika realtidsfrämjande alternativ till buds. Beroende på användningsfallet kan Enea Linux 3.0 köras med omodifierad kärna utan beteendeförändrade konfigurationer, eller med etablerade konfigurationer som förvisso sänker latenserna men samtidigt kan förändra beteendet hos grundläggande funktioner i kärnan. Ett tredje alternativ är att isolera en eller flera processorkärnor där arbetsuppgifter som kräver låg latens och hög genomströmning körs. Här lämpar sig Eneas "LightWeight RunTime" särskilt väl, eftersom den ger mycket bra prestanda och är ett perfekt alternativ för applikationer som skrivs utifrån ett realtidsperspektiv.

Bidrag till ARM och Linarocommunityt

Eneas medlemskap i Linaro Networking Group (LNG) medför förstärkt fokus på ARM och telekom. Enea ser Linaro och LNG som självklara affärsdrivande samarbeten, men även som ett sätt bidra till Linuxcommunityt.

Bäst stöd för kundanpassad hårdvara

Som oberoende mjukvaruleverantör har Enea nära samarbeten med flera ledande hårdvarutillverkare för att säkerställa att mjukvaran är optimerad för de bästa kiselarkitekturerna på marknaden.

Anpassning av Enea Linux och tjänsteåtaganden

Enea erbjuder full anpassning av Enea Linux för att möta individuella kundönskemål, till exempel ändra hur Linuxkärnan eller specifika paket är konfigurerade, lägga till mer funktionalitet och nya Linuxpaket, modifiera hela distributionen, eller ta fram nya drivrutiner.

Detta är en förenklad summering av det engelska pressmeddelandet som innehåller utförligare beskrivningar samt fler detaljer. För att läsa det engelska pressmeddelandet, besök www.enea.com/news.

För mer information om Enea Linux, besök www.enea.com/linux

För mer information besök www.enea.com eller kontakta

Catharina Paulcén, SVP Marketing & Communications
E-mail: catharina.paulcen@enea.com

Enea är en global leverantör av mjukvarulösningar som innefattar Linux- och realtidsoperativsystem, middleware, verktyg och protokoll, samt konsulttjänster. Vi är världsledande på att ta fram mjukvaruplattformar för kommunikationsdrivna produkter med extrema krav på hög tillgänglighet och prestanda. Vår expertis inom operativsystem och middleware hjälper företag att förkorta utvecklingscyklerna och minska kostnaderna, samtidigt som tillförlitligheten ökar. Våra lösningar passar flera vertikaler, från mobiltelefoner och mobil infrastruktur till medicinteknik, bilindustrin och militära ändamål.

Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Besök www.enea.com eller kontakta info@enea.com för ytterligare information.

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra® och Zealcore® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Polyhedra® Lite, Enea® dSPEED Platform, Enea® System Manager, Accelerating Network Convergence(TM), Device Software Optimized(TM) och Embedded for Leaders(TM) är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2013 Enea AB.