DELÅRSRAPPORT – Enorama Pharma AB

• Rörelseresultatet uppgick till -11 247 (-9 543) KSEK
  • Resultat före skatt uppgick till -11 445 (-9 809) KSEK
  • Resultat per aktie* uppgick till -1,85 (-1,77) SEK
  • Soliditeten uppgick per den 30 juni till 6,9% (-6,9%)

* Resultat per aktie. Periodens resultat dividerat med 6 174 352 aktier.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2021
  • Den 17 februari meddelade styrelsen i Enorama Pharma att Bolaget har ingått låneavtal med DS Global Pte. Limited och lånar 8 MSEK. Lånet löper med årlig ränta om 9 procent. Lånet ska återbetalas i sin helhet senast den 16 december 2021. Lånet upptas i syfte att stärka Bolagets rörelsekapital i samband med pågående produktions- och försäljningsarbete av icke-medicinska, tobaksfria nikotinprodukter.

• Den 17 februari publicerade Enorama Pharma Bokslutskommunikén för 2020.
    Rapporten finns tillgänglig på Bolagets hemsida.

• Den 12 mars meddelade Styrelsen i Enorama Pharma att Bolaget beslutat att genomföra en riktad nyemission om 269 169 aktier till en teckningskurs om 26,80 SEK per aktie, vilket tillförde Bolaget 7 213 729 kronor före emissionskostnader. Kapitalet tillfördes för att effektivt kunna driva försäljningsarbetet av såväl Bolagets godkända nikotintuggummi (NRT) som dess tobaksfria, vita snusprodukt. Aktierna registrerades hos Bolagsverket den 14 april 2021.

• Den 18 mars meddelade Enorama Pharma att godkännande lämnats från svenska Läkemedelsverket gällande den nationella registreringsansökan som Enorama Pharmas kund Evolan Pharma AB drivit och bekostat för nikotintuggummit i Sverige. Evolan står nu som innehavare av försäljningstillståndet för Bolagets nikotintuggummi på den svenska marknaden.

• Den 22 mars meddelade Enorama Pharma att Bolaget fått ytterligare ett nationellt godkännande inom sin MRP-ansökan. Samtliga länder där ansökan sänts in har godkänt nikotintuggummit: Frankrike, Tyskland, England, Polen, Danmark, Grekland och slutligen Spanien.

• Den 8 april meddelade Enorama Pharma att den sista teckningsperioden passerat och de teckningsoptioner som utgavs i den riktade emissionen 2020-10-26, förfallit i sin helhet. Teckningsoptionerna utgavs vederlagsfritt och gav rätt att teckna aktier till kursen 40 kr per aktie under perioderna 25 – 29 jan 2021, 22 – 26 feb 2021 och 25 – 31 mars 2021. Inga aktier tecknades med stöd av dessa teckningsoptioner.

• Den 12 april ingick Enorama Pharma avtal med Northerner Scandinavia Inc om försäljning av Bolagets tobaksfria, vita snus till konsumenter i USA. Produkterna kommer säljas under Bolagets registrerade varumärke, NIC-S®. I april 2021, etablerade Bolaget ett helägt dotterbolag i USA, Enorama Pharma Inc, i syfte att bearbeta den amerikanska marknaden och avtalet är det första som ingås av Enorama Pharma Inc. Avtalet, som löper till 31 dec 2021, ger Northerner en icke-exklusiv rätt att sälja produkterna via hemsidorna nicokick.com och northerner.com i USA. Avtalet innehåller inga volymåtaganden. Lanseringen är förknippad med kostnader av engångs- och uppstartskaraktär och avtalet väntas därför ha en positiv nettomarginal tidigast under slutet av avtalstiden.

• Den 14 april publicerade Enorama Pharma Årsredovisning för 2020.
    Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets hemsida.

• Den 19 april kallade Styrelsen i Enorama Pharma till årsstämma den 19 maj 2021.

• Den 18 maj meddelade Enorama Pharma att årsstämman skjuts upp till den 23 juni 2021. Under den sista dagen för röstning, tisdagen den 18 maj 2021, har aktieägare på grund av tekniska problem inte kunnat avlämna sina röster inför årsstämman. Styrelsen beslutade därför att skjuta upp stämman i syfte att säkerställa att samtliga aktieägare som önskar delta i stämman ges möjlighet till det.

• Den 19 maj publicerade Enorama Pharma delårsrapport för det första kvartalet 2021.
    Rapporten finns tillgänglig på Bolagets hemsida.

• Den 25 maj kallade Styrelsen i Enorama Pharma till årsstämma den 23 juni 2021.
    Kallelsen återfinns i sin helhet på Bolagets hemsida.

• Den 23 juni hölls årsstämma i Enorama Pharma. Vid stämman var 2 003 950 aktier representerade utav 6 174 352 utgivna, motsvarande ca 32,5 % av det totala antalet aktier. Sammanfattningen av de beslut som fattades återfinns på Bolagets hemsida.

• Den 30 juni meddelade Enorama Pharma att Bolagets huvudägare Swede Unipharma AB beslutat att lämna Bolaget ett villkorat aktieägartillskott om 6 miljoner SEK, genom att omvandla del av tidigare utfärdade lån i syfte att stärka Enorama Pharmas egna kapital och finansiella ställning.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Inga väsentliga händelser efter periodens utgång

Ladda ner och läs rapporten i sin helhet på: www.enorama.se/investerare/finansiell-rapport

Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank: +46 8 463 83 00,

Enorama Pharmas mål är att bli en ledande global leverantör av konsumentvänliga nikotinersättningsprodukter. Affärsidén är att utveckla och sälja såväl medicinska tuggummin som icke-medicinska, tobaksfria nikotinprodukter och erbjuda dessa både som Private Label och under egna varumärken. För mer information, besökwww.enorama.se.

Denna information är sådan information som Enorama Pharma AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Mats Rönngards (VD) försorg, för offentliggörande den 11 augusti 2021 kl. 08:55 CEST.