• Enorama Pharma/

Enorama Pharma (publ) har ingått Term Sheet-avtal med betapharm Arzneimittel GmbH om försäljning av nikotintuggummi i Tyskland

Enorama Pharma AB (publ) (”Enorama Pharma” eller ”Bolaget”) har ingått ett Term Sheet-avtal med betapharm Arzneimittel GmbH (”betapharm”) avseende försäljning av Bolagets nikotintuggummi i Tyskland. Term Sheet-avtalet är ömsesidigt exklusivt för Tyskland och innehåller bestämmelser om minimiåtaganden avseende ordervolym.

Betapharm bär alla kostnader relaterade till marknadsgodkännande för nikotinprodukterna i Tyskland. Bolaget upplåter en royaltyfri licens till betapharm att använda Bolagets immateriella rättigheter i den utsträckning som krävs för att kunna fullgöra sina åtaganden enligt villkoren i Term Sheet-avtalet och leverans- och licensavtalet.

Term Sheet-avtalet är ömsesidigt exklusivt för Tyskland och innehåller bestämmelser om minimiåtaganden avseende ordervolym. Bolaget och betapharm ska enas om ett mer omfattande leverans- och licensavtal. Avtalet har en initial löptid om fem år.

Betapharm är ett helägt dotterbolag till Dr. Reddy’s Laboratories Ltd som distribuerar generika av hög kvalitet till överkomliga priser. Betapharm’s produktportfölj i Tyskland innefattar både receptbelagda och receptfria formuleringar som täcker alla större indikationer.

”Tyskland med sina 83 miljoner invånare, mer än 17 miljoner rökare och ca 19 000 apotek ger en marknad med stor potential för rökavvänjningsprodukter. Avtalet med betapharm Arzneimittel betyder mycket för oss för att kunna få ut våra produkter på apotekshyllorna. Betapharm Arzneimittel har kraft och resurser och är rätt samarbetspartner för oss. Via vår MRP-ansökan är registreringsansökan i Tyskland redan igång, och det ger goda förutsättningar för en så kort väg till marknad som möjligt. Vi ser fram emot ett stabilt och långvarigt samarbete med betapharm”, säger VD Mats Rönngard, Enorama Pharma AB.

Tel: +46 708 72 82 50
E-post:
 mats.ronngard@enorama.se
Södergatan 3, 211 34, Malmö

Enorama Pharma är noterat på Nasdaq First North Growth Market.
Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank: +46 8 463 83 00,
certifiedadviser@penser.se

Enorama Pharmas mål är att bli en ledande global leverantör av konsumentvänliga medicinska tuggummin. Affärsidén är att utveckla och sälja konsumentvänliga medicinska tuggummin som innehåller beprövade läkemedelssubstanser och erbjuda dessa som Private Label, det vill säga att återförsäljaren marknadsför och säljer produkten under sitt eget varumärke. För mer information, besökwww.enorama.se.

Denna information är sådan information som Enorama Pharma AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Mats Rönngards (VD) försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2019 kl. 11:00 CEST.