Enorama Pharma genomför nyemission om 23 MSEK inför notering på Nasdaq First North

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt inom eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Hongkong, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland eller i någon annan jurisdiktion där distributionen av detta pressmeddelande skulle vara föremål för legala restriktioner.

Enorama Pharma AB (publ) genomför en emission av aktier och har ansökt om upptagande till handel med bolagets aktier på Nasdaq First North. Nyemissionen genomförs i syfte att finan­siera Bolagets produktutveckling samt marknadsförberedande aktiviteter inför kommande marknadslansering.

Erbjudandet riktar sig till befintliga aktieägare, allmänheten och professionella investerare. Anmälningsperioden löper från 13 till 29 april. Beräknad första handelsdag är den 16 maj 2016.

Kort om Enorama Pharma
Enorama Pharma är ett svenskt läkemedelsföretag som fokuserar på konsumentvänliga medicinska tuggummin som innehåller beprövade läkemedelssubstanser. Affärsidén är att utveckla och sälja tuggummin och erbjuda dessa som Private Label, det vill säga att återförsäljaren marknadsför och säljer produkten under sitt eget varumärke.

– Bolaget står inför ett spännande skede och noteringen på First North hjälper oss att öka kännedomen om Enorama Pharma. Emissionskapitalet skapar utökade möjligheter för vår produktutveckling samt marknadsförberedande aktiviteter, säger Enoramas vd, Mats Rönngard

Bolaget använder sig av en modern produktionsmetodik, Compressed Gum, som ger en mycket kostnadseffektiv produktion och en produkt med bättre upplevelse för konsumenten. Enoramas första produkt är ett unikt och nytt nikotintuggummi i olika smaker som ska erbjudas globalt. Avtal om tillverkning är på plats och partnerskap har ingåtts om försäljning i Europa med ett ledande läkemedelsbolag med stark närvaro hos apotekskedjorna.

Enorama Pharma outsourcar all utvecklings -och produktionsarbete och kommer inte att bygga upp eller äga egna anläggningar, det ger en kostnadseffektiv affärsmodell. Bolagets långsiktiga tillväxtstrategi är att utöka antalet applikationsområden för sina medicinska tuggummin. Flertalet kriterier gör tuggummi till ett bra alternativ för läkemedelsdistribuering (s.k. Drug Delivery) och andra potentiella applikationsområden är smärtlindring, allergi, hosta och förkylning.

– Nikotintuggummi är inget nytt begrepp. I synnerhet inte i Sverige där hela begreppet uppfanns en gång. Idag är det en global mångmiljardmarknad som domineras helt av ett fåtal aktörer. Det kan man se som ett problem. Vi har valt att se det som en möjlighet, säger Mats Rönngard.

Erbjudande i sammandrag
Teckningstid: 13 – 29 april 2016
Teckningspost: 6 500 SEK, motsvarande 500 aktier
Teckningskurs: 13 SEK per aktie
Emissionsvolym: 23 099 999 SEK, motsvarande 1 776 923 aktier
Pre-money värdering: 47 840 000 SEK
Preliminär noteringsdag: 16 maj 2016

Vid full teckning kommer aktiekapitalet öka från 575 000 SEK till 852 644 SEK och antalet aktier kommer att öka från 3 680 000 aktier till 5 456 923 aktier.

I samband med att emissionen inleds öppnas en emissionssida med information om Bolaget och dess verksamhet samt praktisk information om hur man går tillväga för att delta i emissionen. Adressen till denna emissionssida är www.investerarbrevet.se/enorama. Fullständigt memorandum, anmälningsblankett och teaser finns även tillgängligt via Enorama Pharmas hemsida, www.enorama.se och Partner Fondkommissions hemsida, www.partnerfk.se.

Investerarträffar
Enorama Pharma medverkar på BioStock Live Roadshow under april. Mer information gällande investerarträffar finns på www.investerarbrevet.se/biostocklive

20 april – Stockholm, Jacobsbergsgatan 13, våning 6 (Nyhetsbyrån direkt)
25 april – Stockholm, Karl XII:s torg (Operaterassen)
26 april – Göteborg, Kungportsavenyn 36-38 (Hotel Park Avenue)
28 april – Lund, Knut Den Stores Torg 2 (Hotel Lundia)

Rådgivare och konsulter
Partner Fondkommission AB agerar finansiella rådgivare i samband med ny­emissionen och kommer även vara Enorama Pharmas Certified Adviser på Nasdaq First North. IR-konsulten Laika Consulting har i uppdrag att sköta bolagets kommunikation gentemot aktiemarknaden.

Mats Rönngard, VD.
E-post: mats.ronngard@enorama.se

För frågor om erbjudandet och teckning av aktier:
Partner Fondkommission AB
Lilla Nygatan 2
E-post: emissioner@partnerfk.se
www.partnerfk.se

Media samt Investor Relations-relaterade frågor hänvisas till:
Katarina Stenborg, Laika Consulting AB
E-post: katarina.stenborg@laika.se
www.laika.se

Viktig information
Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i Enorama Pharma. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Enorama Pharma kommer endast att ske genom det memorandum som Enorama Pharma offentliggör. Ingen åtgärd har vidtagits, eller kommer att vidtas, av Enorama Pharma för att tillåta ett erbjudande till allmänheten i andra jurisdiktioner än Sverige.

Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, reproduceras eller distribueras i eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Hongkong, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland eller annat land eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd inte är tillåten, eller där sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga aktier har registrerats, och kommer inte att registreras, enligt United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") och får inte erbjudas, tecknas, säljas eller överföras, direkt eller indirekt, inom USA, förutom efter skriftligt godkännande från Enorama Pharma och enligt ett tillämpligt undantag från registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA.

Enorama Pharma AB (publ) är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 april 2016.