Episerver släpper version två av CMS 5 - stöd för iPhone en av nyheterna

Report this content

Episerver, världens snabbast växande leverantör av plattformar för webbpublicering, släpper idag andra versionen av Episerver CMS 5. Den nya versionen omfattar bland annat ett nytt sätt att integrera extern data, bildredigering direkt i publiceringsplattformen och stöd för att anpassa webbsidor för iPhone.

Den uppgraderade versionen av Episerver CMS 5 används redan av Tele2 och Episerver World, Episervers egen webbsida för användare och utvecklare. Alla kunder som har byggt sin webbplats på Episerver CMS 5 kommer att få tillgång till de nya funktionerna genom en enkel nedladdning.
– Vi har arbetat nära med våra användare för att vara säkra på att de får vad de behöver för att kunna bygga bättre och mer kostnadseffektiva webbsidor. De nya funktionerna har utvecklats som ett direkt svar på deras önskemål, säger Episervers vd Peter Larsson.
Några av nyheterna i version två av Episerver CMS 5:

Unik teknik för att integrera extern data:
Episerver släpper nu en helt ny teknik för att enkelt integrera data från externa källor. Med hjälp av den nya tekniken Page Store Provider kan man i Episerver CMS 5 publicera, redigera och ta bort sidor och innehåll från externa system utan att flytta innehållet från de gamla systemen. Det externa innehållet kommer att hanteras precis som övriga sidor i Episerver, med alla fördelar det innebär i form av prestanda, länkhantering, rapporter m.m.

Stöd för iPhone:
I samband med den nya versionen släpper Episerver även sidmallar och teknik för att publicera webbsidor anpassade för iPhone. iPhone-stödet släpps som Open Source och är fritt för kunder och utvecklare att anpassa till deras behov.

Webbsidor för mobilsurfare:
Tack vare partnersamarbeten med Mobiletech A/S och Mobizoft erbjuds även tilläggsmoduler för att bygga avancerade mobillösningar. Hit hör bland annat anpassning av webbsidan till mobilformat, videokonvertering och möjlighet till betalningar via mobilen. Modulerna är baserade på specifikationer från tusentals olika mobiltelefoner och säkerställer att mobilen får tillgång till exakt rätt anpassat innehåll.

Bildredigering direkt i Episerver CMS:
Med uppgraderingen går det att redigera bilder direkt i Episerver CMS, så webbredaktörerna inte längre behöver arbeta i ett annat program innan de flyttar bilder till webbsidan.

Snabba webbundersökningar:
Tack vare ett förbättrat stöd går det ännu lättare att lägga upp webbundersökningar med flervalsfrågor i uppgraderade Episerver CMS.

Fem standardrapporter:
Efter önskemål från Episervers kunder finns fem standardrapporter nu tillgängliga: Icke publicerade sidor, publicerade sidor, modifierade sidor, sidor som utgår/utgått och sammanställning av enkla adresser. Allt för att underlätta hanteringen av information för användarna.

Enkel installation:
Genom en enkel steg för steg-installation kan även nya användare enkelt installera Episerver på servern eller i en utvecklingsmiljö. Den nya installationen gör det möjligt för stora organisationer att specialanpassa Episerver-installationen till komplexa driftsmiljöer.

Stöd för nya plattformar:
Episerver fullföljer sin långsiktiga strategi att ge stöd för Microsofts senaste programvara. Uppgraderade Episerver CMS 5 stödjer därför Windows Server 2008, SQL Server 2008, Visual Studio 2008 och .Net 3.5 SP1, alla med både 32- och 64-bitars stöd. Det innebär att utvecklare och redigerare kan välja det program som de är mest bekväma med när de utvecklar och uppdaterar sina webbsidor.

Taggar: