Bättre EQ hos ledningen ger resultat i alla branscher

Report this content

Förändring leder ofta till att arbetsklimatet påverkas. Men det finns en insats som många missar. Att ta hjälp av emotionell intelligens som är starkt kopplat till bland annat beslutsfattande, flexibilitet, konflikthantering och självkännedom som ofta är avgörande för att driva ett bra ledarskap.

Emotionell intelligens är ett begrepp som introducerades för cirka 20 år sedan. Sedan dess har många företag jobbat med EQ som ett verktyg och det har gett resultat. EQ Europes genomgång av rapporter och forskning på området och EQ Europes samlade erfarenhet i svenska och internationella organisationer visar att satsning på EQ ger resultat i vitt skilda branscher, några exempel är:

●     I de flesta jobb är 40-60% av framgångsfaktorer knutna till EQ och för ledare ändå upp till 85%.

●     Genom att introducera EQ ökade en global hotellkedja sin marknadsandel med 23%, minskade personalomsättningen med 20% och såg en ökning av kundnöjdheten med 10%.

●      För banker är kundlojalitet en viktig framgångsfaktor. Satsning på EQ gav 5 procents förbättring i att behålla kunder, vilket i sig innebar en fördubbling av marginalerna.

●      Företag inom finansbranschen som satsade på EQ ökade direkt antal avslut och antal uppdrag i pipeline på varje rådgivare/säljare som genomgick programmet.

●      Restauranger ledda av chefer med högre EQ visade 22 procent årlig tillväxt att jämföra med snittet 15 procent, det vill säga 34 procent högre.

Våra mest efterfrågade program just nu är EQ FÖR LEDARE och EQ FÖR IT/TECH.

– Vi berättar gärna mer om hur du och ditt bolag kan starta resan mot att skapa en EQ kultur som får chefer att vara bättre ledare och som får medarbetare att känna passion för sitt jobb och prestera på hög nivå, vilket ofta krävs i dagens samhälle, säger Jenny Westergård, vd på EQ Europe

Läs gärna mer om vad en av våra kunder tyckte om sitt deltagande i vårt EQ coaching program i sin personliga utveckling:

Röster från våra kunder

EQ förmågor som till exempel stresshantering, anpassningsförmåga, självkänsla och social medvetenhet går att mäta och att träna upp.

Hör Margareta Sjölund, PhD, psykolog och grundare av EQ Europe och Kandidata Asia berätta om vikten av att mäta resultaten av investeringar i emotionell intelligens inom företag:

Varför mäta EQ i företag? (Film textad på engelska)

För mer information kontakta Jenny Westergård, vd på EQ Europe, jenny@eqeurope.com, +46 (0)70 7633011.

www.eqeurope.com

Taggar: