Korrigering: ESEN esports halvårsrapport 2020

Korrigering: Korrekt PDF bifogad och MAR etikett är borttagen

Under sommaren har vi fortsatt göra förändringar i studion och nu är vår nya podd/videocast studio färdig och har redan genererat 2 nya samarbeten, Podcasten "äkta fans" är först att lanseras i början på September. Även greenscreen studion och att vi kan dela av vår stora studio i 2 mindre är nu klart och detta är första steget i att få studion att passa för fler kunder i behov av produktion. På så sätt kan vi ta emot andra uppdrag när det inte pågår esport produktioner.

För även om online tittandet har ökat så gör Corona det svårare att få tag på sponsorer och annonsörer samtidigt ökar företagens aktivitet online med seminarier, onlineutbildning, årsstämmor med mera. Genom att göra denna satsning kan vi säkra att studion blir använd till 100% och vi träffar nya företag som även kan blir framtida partners/sponsorer till våra esportprojekt.

Något av det roligaste vi gjorde under sommaren var att arrangera en välgörenhets stream där vi samlade in 70,000 Sek till hjälporganisationen Giving People. Vi hade flertalet sponsorer som bidrog med produkter som vi auktionerade ut. Detta var så givande och kul med alla som deltog ideellt att vi hoppas kunna genomföra detta igen inför julen.

King of Nordic säsong 16 är igång med ny sponsor Cooler Master. Under sommaren gick vi ut till alla som deltagit i King of Nordic och frågade kring hur de såg på King of Nordic som turnering, underhållning. Resultatet blev att vi fick tydligt svar att genomföra en enklare produktion och lägre prissumma det viktigaste är att vi genomför turneringen. Nu efter första veckan har vi slagit tittar rekord och de lokala kvalsändningarna är otroligt populära vilket känns så himla kul.

Utvecklingen av Battleriff har inletts med nya speltitlar och fokusering på att skapa en bas av betalande medlemmar. För att motivera att bli en "supporter" har vi fyllt marknadsplatsen med produkter som kan bytas mot intjänade Riffpoints, exklusiva turneringar och inom kort personlig utbildning med professionella spelare. Vi kommer fortsätta att introducera nya titlar inom 1vs1 spel. Det är en stor del spelare som inte orkar samla ihop ett lag utan bara vill logga in och spela, tävla och ha kul och det kan de göra i 1vs1 spel. Battleriff ska bli den naturliga mötesplatsen för dem och plattformen där det alltid finns kul ligor och olika spel att delta i. Målet att Battleriff ska vara lönsamt enkom genom betalande medlemmar innan året är slut kvarstår och vi förväntar oss att nå detta.

Vi kommer fortsätta att aktivt leta efter förvärv under hösten inom spelutveckling, gaming och esportföretag.

Johan Grape
VD, ESEN esports

FINANSIELL ÖVERSIKT FÖR DET FÖRSTA HALVÅRET 2020

Totala intäkter uppgick till 0,5 MSEK (0,75)
Rörelseresultatet uppgick till -1,9 MSEK (-2,5)
Periodens resultat uppgick till -1,9 MSEK (-2,5)
Resultat per aktie uppgick till -0,2 SEK (-0,53)
Siffror inom parentes avser det första halvåret 2019.

FINANSIELL ÖVERSIKT FÖR KVARTAL 2 2020

Totala intäkter uppgick till 0,3 MSEK (0,24)
Rörelseresultatet uppgick till -0,95 MSEK (-1,4)
Periodens resultat uppgick till -0,95 MSEK (-1,4)
Resultat per aktie uppgick till -0,1 SEK (-0,28)
Siffror inom parentes avser det andra kvartalet 2019.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN (2020.01.01 - 2020.06.30)

• I januari registrerades bolagets företrädesemission registrerad hos Bolagsverket
  • Bolaget meddelade i februari att man ingått en avsiktsförklaring (LOI) om förvärv av Battleriff Gaming. spelare över hela världen kan delta i olika esport spel och ligor med i princip obegränsad skalbarhet.
  • ESEN esports meddelade i februari att Bolagets styrelse har utsett Johan Grape till ny VD för ESEN esports.
  • ESEN esports meddelade i mars att de förlängde avtalet med Svenska E-Sportföreningen, SESF med ett år. Avtalet innebär att Bolaget har licensen och rättigheten att ta fram det svenska landslaget i esport.
  • På bolagsstämman fattades beslut om att genomföra förvärvet av Battleriff vilket slutförs under kvartal 3 2020.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

• King of Nordic är tillbaka med en sextonde säsong.

• Battleriff implementerar ny speltitel och ligor.

Johan Grape, VD ESEN eSports AB

Om ESEN esports AB

ESEN är ett sändnings och produktionsbolag inom esport med en komplett infrastruktur för att arrangera och producera esport, vilket innefattar en egen esportarena, eventlokal, turneringsplattform, studio och TV-produktion med över 300 sändningar i ryggen. ESEN esports är experter på liveproduktion och står bakom Nordens största esportturnering "King of Nordic" under eget varumärke, men tar även på sig externa produktionsuppdrag för arrangörer och spelutvecklare. ESEN esports är noterade på Spotlight Stock Market och har sina lokaler i Bromma, Stockholm.