Uttalande kring Spotlights beslut

ESEN esports AB (publ) publicerade igår (15 februari 2022) nyheten om att bolaget slutit ett avtal om att förvärva 100% av Vaxxa AB. Ett avtal som innefattar ett omvänt förvärv där säljarna av Vaxxa äger 67 procent av aktierna i ESEN, samt en exekevering av den strategiförändring som bolaget meddelat i tidigare pressmeddelanden (bl.a. den 16 september 2021, 15 oktober 2021 och 20 januari 2022).

Under denna process när diskussionerna med Vaxxa AB intensifierades har ESEN haft en löpande dialog med marknadsplatsen Spotlight. Det har varit en öppen dialog och bolaget har underhållit Spotlight med den information som de önskat.

Spotlights officiella besked om att inleda en omnoteringsprocess och placera ESEN på observationslistan är därför väntat. Det är helt enligt den dialog som bolaget haft med Spotlight under denna process.

Alexander Dypbukt, Tf VD ESEN esports AB, kommenterar:
”Beslutet från Spotlight är helt enligt plan och enligt de intentioner som vi fått i dialogen med dem under processen. Vi känner oss väl förberedda för omnoteringsprocessen och kommer omgående att sätta igång med den tillsammans med Spotlight. Med en förhoppning att inom snarast möjliga framtid bli godkända med vår nya verksamhetsinriktning.”

Alexander Dypbukt, Tf VD ESEN esports AB
alexander@esenesports.com

Om ESEN esports AB
ESEN är ett sändnings och produktionsbolag inom esport med en komplett infrastruktur för att arrangera och producera esport, vilket innefattar en egen esportarena, eventlokal, turneringsplattform, studio och TV-produktion med över 300 sändningar i ryggen. ESEN esports är experter på liveproduktion och står bakom Nordens största esportturnering "King of Nordic" under eget varumärke, men tar även på sig externa produktionsuppdrag för arrangörer och spelutvecklare. ESEN esports är noterade på Spotlight Stock Market och har sina lokaler i Bromma, Stockholm.