Flexenclosure bygger datacenter i Bogota för den colombianska teleoperatören TigoUne

Report this content
  • Den svenska experten på prefabricerade datacenter, Flexenclosure, har etablerat sig på ännu en marknad och befäster nu sin position i Sydamerika
  • Det här är den tredje ordern på ett datacenter från Millicom Group

17 Oktober 2017 – Stockholm och Medellin, Colombia

Flexenclosure är en svensk expert på datacenter med tillverkning i Vara. Bolaget har nu färdigställt ett datacenter i Bogota för den Colombianska telekomoperatören TigoUne. Det är Flexenclosure tredje order på datacentret eCentre från Millicom Group och ordern befäster Flexenclosures position på den sydamerikanska marknaden.

Flexenclosure etablerade sig på den sydamerikanska marknaden under 2016 när bolaget uppförde ett datacenter åt Tigo, Millicoms sydamerikanska verksamhetsgren, i Paraguay. Anläggningen är det första prefabricerade datacentret i hela Sydamerika som är certifierad enligt Uptime Institute Tier III standard.

Även den nya anläggningen för TigoUne i Bogota, möter Uptime Institute Tier III kraven, och är dubbelt så stor som datacentret I Parguay och den första i sitt slag i Colombia. TigoUne kommer att använda anläggningen för att integrera tjänster som bland annat servrar för molntjänster, applikationer, backup och dataräddning, samlokalisering, cybersäkerhet, Internet of Things (IoT), big data samt analys och olika molntjänster - både publika, privata och hybrider av båda.

”Vi på TigoUne har som åtagande att leverera bästa möjliga service till våra kunder – det är kärnan i allt vi gör. Vårt nya datacenter i Colombia är ett bevis på just detta”, säger Marcelo Cataldo, vd för TigoUne.

”Det är vårt första projekt i Colombia, vår andra eCentre-anläggning i Sydamerika och vårt tredje projekt hittills ihop med Millicom”, konstaterar David King, vd för Flexenclosure. ”Vi är mycket glada över det förtroende som TigoUne visat oss när de utsett oss till att leverera den här toppmoderna anläggningen, något som förstärker vårt samarbete med Millicom Group samtidigt som det understryker vårt åtagande på den sydamerikanska marknaden.”

Anlagd på hög höjd

Flexenclosure har genom åren bevisat sin förmåga att anlägga datacenter i de mest krävande miljöer. I just det här fallet handlar det om en anläggning som ligger på 2640 meters höjd över havet, vilket ställer särskilda krav på utrustningen för kylning och kraftgenerering eftersom de måste anpassas för den tunna luften på dessa höjder.

eCentre – som är kundanpassade och pre-fabricerade datahallar som går snabbt att anlägga, och som är energieffektiva och lätta att bygga ut – pre-fabricerades i Flexenclosure’s fabrik i Vara och skeppades till Colombia där slutmonteringen ägde rum.

Millicom är ett ledande internationellt telekommunikations- och mediaföretag som är speciellt inriktat mot tillväxtmarknader i Sydamerika och Afrika. Under varumärket Tigo tillhandahåller bolaget telekommunikationstjänster åt 60 miljoner kunder i 14 länder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David King

Vd, Flexenclosure

Telefon: +46 (510) 427 000

Email: david.king@flexenclosure.com

Läs se mera på:

About Flexenclosure

About eCentre

eCentre Videos

eCentre Photographs

Om Flexenclosure:

Flexenclosure erbjuder hållbara hårdvarulösningar för internetinfrastruktur – vi designar och tillverkar prefabricerade datacenter och intelligenta kraftgenereringssystem för ICT-industrin (Information and Communications Technology). Företaget tillhandahåller integrerade, modulbaserade och fabrikstestade system som är tillförlitliga och anpassningsbara till lokala förutsättningar samt snabba att montera och installera.

eSite x10 är världens första hybridsystem för kraftgenerering som specialutvecklats för telekom-sajter utomhus och utifrån de särskilda krav som sådana ställer. Den patenterade eSite x10 är helt försluten och manipulationssäker med passiv kylning, och saknar både filter och rörliga delar vilket gör den underhållsfri. eSite x10 är framtiden inom hybridkraftgenerering.

eCentre är toppmoderna, kundanpassade, prefabricerade och för-integrerade datahallar som är energieffektiva, framtidssäkrade och snabba att montera. Genom sin flexibla och lätt utökningsbara uppbyggnad, tillåter eCentre anläggandet av kapitaleffektiva datacenter som möter certifieringskrav upp till Uptime Institute Tier IV.

Flexenclosure grundades 1989. Bolaget har produktion i Vara och huvudkontor i Stockholm. Bolaget har också kontor i Malaysia, Mexico, Myanmar, Nigeria och Sydamerika. Bland kunderna märks ACS, Airtel, Apollo Towers, IHS Towers, Millicom, Vodacom och Zain.

www.flexenclosure.com

Taggar: