Flexenclosure får order på två kabellandningsstationer i Vanuatu och Solomonöarna

18 september, 2018 – Stockholm, Sweden

De nya kabellandningsstationerna kommer att uppföras i Luganville, Vanuatu, och i Honiara på Salomonöarna. Landningsstationerna blir slutstation för den 1 600 km långa havsfiberkabeln ICN2, som nu läggs på havsbotten mellan öarna. Beställare är det Vanuatu-baserade telekomkonsortiet Interchange vars fokus är att leverera central telekom-teknologi och telekom-infrastruktur i Melanesien, västra Stilla Havet. 2014 avslutade bolaget projektet ICN 1 som kopplade ihop Vanuatu med Southern Cross, ett nätverk av högkapacitetskablar som går mellan Australien och USA.

”Vi har en kritisk roll som leverantör av infrastruktur och för oss är det därför helt avgörande att alla delar av vårt system klarar att möta mycket högt ställda krav”, säger Simon Fletcher, vd för Interchange. ”Vi valde Flexenclosure som leverantör baserat på den höga kvalitén hos deras produkt, deras track record inom vårt segment och deras starka lokala närvaro.”

Arbetet med att konstruera och sätta samman de två 21 kvadratmeter stora kabellandningsstationerna kommer att inledas vid Flexenclosures fabrik i Vara i Sverige i oktober. Stationerna kommer sedan att skickas till Vanuatu och Salomonöarna i januari nästa år och beräknas vara fullt driftsatta i maj. Deras placering inom det som kallas Eldringen – ett 40 000 km långt område inom vilket 90 procent av världens alla jordbävningar äger rum – gör att de måste klara seismisk aktivitet av det allra tuffaste slaget. De kommer också att konstrueras så att de kan stå emot de mycket kraftiga cyklonerna av kategori 5.

”eCentre är den idealiska lösningen för kabellandningsstationer för havsfiberkabel”, säger David King, vd för Flexenclosure. ”Vi kan leverera robusta anläggningar som klarar de allra tuffaste förhållandena till de mest avlägsna delarna av vår planet på extremt kort tid. Och efter att ha fått order från fem länder de senaste 1,5 åren har vi tydligt etablerat oss som den ledande leverantören av kabellandningsstationer för havsfiberkabel i Stillahavsregionen.”

Flexenclosure eCentre cable landing station in Palau

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David King
Vd, Flexenclosure
Telefon: +46 (510) 427 000
Email: david.king@flexenclosure.com

Om Flexenclosure:

Flexenclosure är ett svenskt högteknologiskt hårdvaruföretag som på industriell basis utvecklar och tillverkar prefabricerade datacenter och avancerade kraftregleringssystem för basstationer och telekom-master. Bolagets produkter är centrala för att tillgodose det globalt kraftigt ökande behovet av databearbetning och datalagring samt uppkoppling. Flexenclosure har produktion i Vara och huvudkontor i Stockholm. Bolaget har också kontor i Malaysia, Mexiko, Myanmar och Nigeria. Bland kunderna märks ACS, Airtel, Apollo Towers, CenturyLink, Globe Telecom, Millicom och Vodacom. Bolagets största ägare är investeringsbolaget Pegroco Invest AB.

Se även: www.flexenclosure.com

Snabbfakta

Den svenska tillverkaren av prefabricerade datacenter Flexenclosure, har fått en order från det Vanuatu-baserade telekomföretaget Interchange på två eCentre landningsstationer för havsfiberkabel. Stationerna kommer att anläggas på Vanuatu och Solomonöarna och beräknas stå färdiga i början av 2019. Ordern är ytterligare en bekräftelse på Flexenclosures starka position i Stillahavsregionen där företaget på bara 18 månader nu fått beställningar på eCentre kabellandningsstationer från inte mindre än fem olika önationer.

Citat

eCentre är den idealiska lösningen för kabellandningsstationer för havsfiberkabel. Vi kan leverera robusta anläggningar som klarar de allra tuffaste förhållandena till de mest avlägsna delarna av vår planet på extremt kort tid. Och efter att ha fått order från fem länder de senaste 1,5 åren har vi tydligt etablerat oss som den ledande leverantören av kabellandningsstationer för havsfiberkabel i Stillahavsregionen.
David King, vd för Flexenclosure
Vi har en kritisk roll som leverantör av infrastruktur och för oss är det därför helt avgörande att alla delar av vårt system klarar att möta mycket högt ställda krav. Vi valde Flexenclosure som leverantör baserat på den höga kvalitén hos deras produkt, deras track record inom vårt segment och deras starka lokala närvaro.
Simon Fletcher, vd för Interchange