• eSite Power Systems/

Flexenclosure får rekordorder  – IHS Towers köper 1 000 energieffektiva hybridkraftsystem för drift av IHS mobilmaster i Nigeria

Flexenclosure, som utvecklar och tillverkar prefabricerade datacenterbyggnader och intelligenta kraftförsörjningssystem till ICT-branschen, har erhållit en order för att leverera 1 000 eSite hybridkraftsystem till IHS Towers anläggningar i Abuja-regionen i centrala Nigeria.  Ordern är en del av IHS mer omfattande gröna energiprogram.

Avtalet är den största eSite-affären i Flexenclosure:s historia. Den kommer att göra Nigerias mobilnätverk mycket mer hållbart, då IHS mobilmaster kommer att drivas med ny energieffektiv teknik som till stor del bygger på förnybar solenergi. eSite-systemen för IHS i Nigeria ska tillverkas av Flexenclosure i Sverige.

IHS är den största leverantören av telekominfrastruktur i Afrika, Europa och Mellanöstern. IHS blir med denna installation av eSite en pionjär inom solenergidrivna mobilmaster, med den första storskaliga installationen i Västafrika. IHS ökar genom sin mobilinfrastruktur takten i utvecklingen av en mobil ekonomi i hela Afrika söder om Sahara. IHS gör här stora investeringar i energieffektiviseringsprojekt som minskar dieselförbrukningen och därmed miljöpåverkan från sin verksamhet.

I Sverige pågår nu eSite-tillverkningen och i Nigeria är redan över 100 eSite-anläggningar i gång. Nigeria är den största telekommunikationsmarknaden och den näst största marknaden för mobilmaster i Afrika. Mobilpenetrationen ligger på över 80 procent med 151 miljoner abonnenter.

– Vi var tvungna att försäkra oss om att vi installerade den bästa tillgängliga kraftlösningen vid våra master, och vi är övertygade om att valet av Flexenclosure:s eSite är det rätta. Flexenclosure har med framgång genomfört flera storskaliga eSite-installationer och har stor erfarenhet av att arbeta i mycket besvärliga miljöer och samtidigt leverera betydande minskningar av dieselrelaterade kostnader och koldioxidutsläpp, säger William Saad, IHS medgrundare och COO.

eSite är ett hybridkraftsystem för basstationer i områden helt utan elnät samt i områden där elnät finns men är opålitliga. Med en kombination av batterier, solenergi och generatorkraft är eSite utformad för att stödja fungerande telekomnätverk dygnet runt och sänka dieselrelaterade kostnader med upp till 90 procent. eSite är också utformad för att användas i en miljö med delade master där systemet levererar el till ett flertal mobilbasstationer – ett avgörande krav för IHS, en av världens ledande operatörer av delade mobilmaster.

– Det här är en stor affär för oss, inte bara på grund av det stora antalet eSite det handlar om, utan också för att det tydligt markerar nästa steg i vår långsiktiga strategi både för produkten och för verksamheten. När vi arbetar med IHS är vår strategi att gå från att bara vara en leverantör av utrustning till att samarbeta långsiktigt för att maximera anläggningarnas lönsamhet, säger David King, VD för Flexenclosure.

Med en befolkning på närmare 180 miljoner människor, ett ökat genomslag för smarta mobiler, samt en begränsad infrastruktur för trådbunden telekommunikation har Nigerias dynamiska mobilnätssektor goda möjligheter till långvarig tillväxt med nya nätverksinvesteringar. Flexenclosure och IHS kommer att arbeta för att implementera lösningar med förnybar energi och initiativ för att minska dieselförbrukningen, vilket kommer att göra det möjligt för IHS att upprätthålla ett fungerande nätverk dygnets alla timmar.

För mer information, kontakta:
David King

VD, Flexenclosure

Telefon: 0510 427 000

E-post: david.king@flexenclosure.com

Carolina Desmeules

Associate Communications Director, IHS Towers

Telefon: +44 (0)7500 706 399

carolina.desmeules@ihstowers.com

Användbara länkar

About Flexenclosure

About eSite

eSite videos

Images of eSite

@Flexenclosure wins order for 1,000 #eSite #hybridpower systems for #IHStowers #Nigeria cell towers @Issam1darwish http://hubs.ly/H02zQ2w0

Om Flexenclosure
Flexenclosure utvecklar och tillverkar prefabricerade datacenterbyggnader och intelligenta kraftförsörjningssystem till ICT-branschen. Bolaget tillhandahåller system som är helt integrerade, modulära, fabrikstestade i fråga om pålitlighet, möjliga att anpassa till lokala omständigheter och som går snabbt att installera.

eSite är ett hybridkraftsystem för mobilanläggningar i områden utan elnät eller med opålitliga elnät, där eSite levererar tillförlitlig kraftförsörjning och minskade dieselkostnader med upp till 90 procent. eManager, en allt-i-ett-verktygslåda för fjärrövervakning, kraftoptimering, nyckeltalsrapportering samt anläggningslogistik, är en integrerad del av produkten.

eCentre är en kundanpassad, prefabricerad datacenterbyggnad som går snabbt att driftsätta och som är både energieffektiv och går fort att bygga ut. eCentre är en framtidssäkrad, toppmodern teknikanläggning som erbjuder flexibla, öppna utrymmen som lätt kan utökas och som är optimerade för energieffektivitet.

Flexenclosure grundades 1989. Bolaget har sin bas i Vara i Västergötland, sitt huvudkontor i Stockholm och har även kontor i Malaysia, Mexiko, Myanmar, Nigeria och Sydafrika. Kunder är bland annat ACS, Apollo Towers, IHS Towers, Millicom, MTN, Vodacom och Zain.

Se www.flexenclosure.com

Om IHS Towers
IHS är den största leverantören av telekominfrastruktur i Afrika, Europa och Mellanöstern. IHS grundades 2001 och tillhandahåller tjänster inom hela värdekedjan för mobilmaster – samlokalisering av mobilmaster med olika ägare, installation och administrerade tjänster. I dag äger IHS över 23 300 mobilmaster i Nigeria, Kamerun, Elfenbenskusten, Zambia och Rwanda. Over 95 procent av IHS medarbetare är afrikanska och IHS har närmare 40 000 personer anställda direkt och indirekt genom exklusiva underleverantörer.

Se www.ihstowers.com