Esmaeilzadeh Holding beslutar om en sammanslagning av ett antal portföljbolag

Esmaeilzadeh Holding AB (publ) (”EHAB”) meddelar idag att bolaget beslutat att genomföra en sammanslagning av ett antal portföljbolag för att bilda ett nytt koncernbolag, Lyvia Group AB (”Lyvia Group”). Lyvia Group kommer att utgöra en paneuropeisk företagsgrupp med fokus på främst TMT.

EHAB:s styrelse har beslutat att genomföra en omstrukturering av ett antal av EHAB:s innehav för att bilda en ny företagsgrupp med namnet Lyvia Group. Lyvia Group kommer huvudsakligen bestå av EHAB:s portföljbolag Mirovia, Plenius, Äleven och Eitrium. Den nya företagsgruppen förväntas omsätta cirka 2,3 miljarder kronor, med EBITDA om cirka 500 miljoner kronor, med beaktande av både tillträdda bolag och bolag under due diligence.[1]

Genom att konsolidera ett antal av våra portföljbolag till Lyvia Group kommer vi att samla expertkunskap och effektivisera arbetet som just nu bedrivs inom separata organisationer. Vi skapar också en ny robust plattform för europeisk expansion”, kommenterar Saeid Esmaeilzadeh, VD för Esmaeilzadeh Holding och tillträdande ordförande för Lyvia Group.

Lyvia Group planerar att under 2022 refinansiera all skuld inom företagsgruppen, inklusive det obligationslån som emitterats av Mirovia AB (publ). Efter denna refinansiering kommer all fortsatt finansiering inom Lyvia Group att ske centralt i Lyvia Group.

För att åstadkomma den nya bolagsstrukturen planerar EHAB att förvärva minoritetsandelar från externa ägare i ett antal av de bolag som omfattas om omstruktureringen.

Efter omstruktureringen kommer EHAB:s Operational Groups-segment att bestå av Lyvia Group, Rebellion, Novedo, Dentalum, Samfastigheter i Norden och Övriga Operational Groups. Liquid Assets-segmentet (däribland Sdiptech och Xbrane Biopharma), och Venture Capital-segmentet (däribland Centripetal och Hidden Dreams) påverkas inte av omstruktureringen.

E-post: nilsfredrik@ehab.group

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 maj 2022 kl. 08:00 CEST.

EHAB är ett investmentföretag som förvaltar och etablerar förvärvsorienterade bolag inom flera sektorer och djupa nischer. EHAB:s portfölj utvecklas ständigt allteftersom nya möjligheter och intressanta branscher identifieras. EHAB:s substansvärde uppgår till cirka 4,5 miljarder kronor. För mer information, se www.ehab.group.

[1] Preliminära proformerade uppgifter för räkenskapsåret 2021.