Essity slutför förvärven av Knix och Modibodi

Hygien- och hälsobolaget Essity har slutfört förvärven av det kanadensiska bolaget Knix Wear Inc. (”Knix”) och det australiensiska bolaget Modibodi, båda är ledande leverantörer av absorberande underkläder för mens och inkontinens. Genom dessa förvärv blir Essity världsledande inom absorberande underkläder*, det snabbast växande produktsegmentet inom Intimate Hygiene som inkluderar Feminine Care och Incontinence Products.

Knix erbjuder ett brett sortiment av underkläder med ledande positioner i den växande kategorin absorberande underkläder. Bolaget har en stark närvaro i USA och Kanada och säljer främst direkt till konsumenter via e-handel. Essity har förvärvat 80 procent av aktierna i Knix. Grundare och vd, Joanna Griffiths, innehar resterande 20 procent av aktierna och fortsätter som vd för Knix. Läs pressmeddelandet om förvärvet av Knix.

Modibodi erbjuder absorberande underkläder för mens och inkontinens. Bolaget har en stark närvaro i Australien, Nya Zeeland och Storbritannien och försäljningen sker enligt en affärsmodell direkt till konsument via e-handel samtidigt som försäljningen via detaljhandeln och e-handlare växer. Läs pressmeddelandet om förvärvet av Modibodi.

Knix konsolideras i Essitys koncernredovisning från och med den 1 september 2022 och Modibodi från och med den 1 augusti 2022.

*Estimat baserat på marknadsdata sammanställd av Essity.

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, 0733 - 13 30 55, per.lorentz@essity.com
Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, 0705 - 11 15 81
, johan.ir.karlsson@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.