Bokslutskommuniké Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) för perioden januari – december 2021

Året i sammandrag

• Hyresintäkterna för året uppgick till 112,8 (35,9) MSEK.
  • Driftnettot uppgick till 82,0 (26,7) MSEK.
  • Förvaltningsresultatet var 8,1 (-8,6) MSEK.
  • Värdeförändringar på koncernens fastigheter har påverkat resultatet med 56,5 (66,5) MSEK.
  • Omvärdering av koncernens kapitalandelslån har påverkat resultatet med -34,8 (9,2) MSEK.
  • Räkenskapsårets resultat efter skatt var 6,1 (51,4) MSEK, varav 4,8 (-) belöper på innehav utan bestämmande inflytande.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 19,0 (-12,5) MSEK.
  • Under räkenskapsåret uppgick investeringar i nya och befintliga fastigheter till 1 548,3 (862,2) MSEK.
  • Förvaltningsfastigheternas totala marknadsvärde uppgick vid räkenskapsårets slut till 2 993,1 (1 388,3) MSEK.
  • NAV-värdet som belöper på kapitalandelslån serie A uppgick vid räkenskapsårets slut till 109,0 (105,8) procent. NAV-värdet baseras på fastigheternas redovisade värden, se även definition sidan 21.
  • De kommersiella hyresavtalen har en genomsnittlig hyresduration (WAULT) om 10,1 (9,1) år.

Viktiga händelser under fjärde kvartalet

• I oktober 2021 tillträddes 51 % av aktierna i Estea Samfastigheter Förvaltning AB, ett delägt dotterbolag till Estea LSS AB. Därefter tillträdde Estea Samfastigheter Förvaltning AB en portfölj om fem fastigheter till ett överenskommet fastighetsvärde om cirka 125 MSEK. Fastigheterna är belägna i Karlstad, Mölndal, Södertälje, Lessebo och Surahammar och bland hyresgästerna återfinns Team Olivia, Fideli Omsorg och Nytida. Genomsnittlig återstående löptid för de aktuella hyreskontrakten uppgår till 13,6 år och beräknade totala årliga hyresintäkter uppgår till cirka 6,8 MSEK.
  • I oktober 2021 signerades aktieöverlåtelseavtalet för fastigheten Öja Botarve 1:88 på Gotland. Fastigheten tillträddes under november till ett överenskommet fastighetsvärde om 87,4 MSEK. Fastigheten Öja Botarve 1:88 innefattar äldreboendet Sudergården och är fullt uthyrd till Gotlands Kommun. Hyresavtalet löper till och med 2034-08-31. Boendet innehåller 30 lägenheter och den totala uthyrbara arean uppgår till 2 224 kvm. De beräknade årliga hyresintäkterna uppgår till cirka 4,8 MSEK.
  • I december 2021 har fastigheterna Rejmyre 1:364 och Gyttorp 7:3 i Finspång respektive Nora tillträtts av Estea Samfastigheter Förvaltning AB till ett överenskommet fastighetsvärde om 23,1 mkr. Fastigheterna har en uthyrbar yta om 862 kvm och innehåller LSS-boende där Team Olivia är hyresgäst. Genomsnittlig återstående löptid för de båda hyreskontrakten uppgår till 9,6 år och beräknade totala årliga hyresintäkter uppgår till 1,5 MSEK per år.
  • I december 2021 har Estea LSS AB tillträtt fastigheterna Chokladhjulet 1 och Snickaren 8 i Nässjö till ett överenskommet fastighetsvärde om 115,5 MSEK. Fastigheterna har en uthyrbar yta om 2 124 kvm och innehåller LSS-boende där Nässjö Kommun är hyresgäst. Genomsnittlig återstående löptid för de båda hyreskontrakten uppgår till 13,6 år och beräknade totala årliga hyresintäkter uppgår till 5,8 MSEK per år.
  • Under december 2021 har Estea Samfastigheter Förvaltning AB ingått ett aktieöverlåtelseavtal avseende förvärv av en portfölj LSS-boenden i Stockholm, Enköping, Timrå, Mark, Nyköping, Motala och Nässjö till ett överenskommet fastighetsvärde om 206 MSEK. Portföljen har en total uthyrningsbar yta om 4 370 kvm med en genomsnittlig återstående löptid om 14,4 år för hyreskontrakten och beräknade totala årliga hyresintäkter uppgår till 10,9 MSEK per år. Hyresgästerna består bl.a. av Team Olivia och Fideli Omsorg. Tillträde beräknas ske under 2022.

Resultat- och balansposter i sammandrag samt nyckeltal

Belopp i miljoner kronor 2021 jan-dec 2020 jan-dec 2019 nov-dec
Ränta kapitalandelslån, % 4,00 4 4
NAV-värde, % 109,0 105,8 102,2
Marknadskurs kapitalandelslån, % 104,2 100,6 -

-Vi har sedan fonden etablerades i slutet av 2019 följt en uttalad förvärvsstrategi. Segmentet vård- och omsorgsfastigheter visar en tydlig styrka och vår uppfattning är att såväl banker som investerare i allt större utsträckning söker sig till segmentet. Vi ser ingen avmattning i efterfrågan utan det väldokumenterade underskottet av vårdplatser inom såväl äldreomsorg som inom LSS-verksamheten i kommunerna agerar fortsatt stöd åt segmentet. Genom de nyemissioner av fondandelar som vi gjorde under fjärde kvartalet ser vi nu fram emot fortsatt expansion genom fler förvärv, säger Johan Eriksson, CEO på Estea AB.

Johan Eriksson, CEO på Estea AB, telefon 08 679 05 00, e-post johan.eriksson@estea.se

Per Torpare, Head of Capital Markets på Estea AB, telefon 070 922 10 88, e-post per.torpare@estea.se

Estea AB grundades för 20 år sedan med syftet att erbjuda möjligheten att investera i fastigheter. Genom att via fonder utveckla och investera i kommersiella fastigheter och social infrastruktur skapar Estea AB värde för såväl sina investerare som samhället som helhet. En ansvarsfull utgångspunkt för verksamheten ger en förutsättning för att vara en långsiktig partner till företag, kommuner och regioner för samhällsutveckling och samtidigt skapa förutsägbara kassaflöden till investerare.

Estea AB har genom sin omfattande erfarenhet utvecklat den kunskap och position på marknaden som behövs för att framgångsrikt utveckla och genomföra relevanta fastighetsstrategier.

Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) är en av Estea AB helägd och förvaltad fond. Fondens andelar är noterade vid Nasdaq Stockholms obligationslista. För mer information om fonden gå in på www.estea.se/fonder/estea-omsorgsfastigheter/

Johan Eriksson Rydermark, CEO på Estea AB