Delårsrapport för Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) perioden januari – mars 2024

Perioden i sammandrag

• Rörelseresultat var -3,1 (-1,4) MSEK. Minskat rörelseresultat beror främst på minskade intäkter då samtliga dotterbolag såldes i samband med frånträdet 22 februari.
  • Resultat efter finansiella poster ökade till 18,4 (-3,9) MSEK. Ökningen beror främst på omvärdering av finansiella anläggningstillgångar som har påverkat resultatet med 28 (0) MSEK.
  • Omvärdering av kapitalandelslån har påverkat resultatet med -0,3 (94,5) MSEK.
  • Resultat efter skatt var –491,6 (15,0) MSEK, varav bokföringsmässig förlust om -509,8 (0,0) MSEK avseende försäljningen av aktier.  Förlusten har ej haft någon påverkan på bolagets kassaflöde.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 13,9 (0,2) MSEK.
  • NAV-värdet som belöper på kapitalandelslån serie A uppgick vid periodens slut till 55,3 (105,1) procent. NAV-värdet baseras på de finansiella anläggningstillgångarnas redovisade värde, se även definition sidan 18.

Viktiga händelser under kvartalet

• Den 22 februari 2024 frånträdde fonden samtliga fastigheter till köparen Slättö Core+ och tillträdde samtidigt nyemitterade aktier i Slättö Core+. Tillträdet skall regleras i ett frånträdesbokslut och fonden kan komma att få fler eller färre aktier efter reglering. Frånträdet innebar att samtliga dotterbolag är sålda och från och med Q1 2024 presenteras endast redovisning för Estea Omsorgsfastigheter AB legal enhet då ingen koncern längre finns.

PERIODEN I SAMMANDRAG SAMT NYCKELTAL

Belopp i miljoner kronor 2024 2023 2023
Mars Mars December
Finansiella anläggningstillgångar 745,5 0,0 0,0
Emitterat kapitalandelslån 1 252,2 1 252,2 1 252,2
Eget kapital 357,3 454,6 848,9
Balansomslutning 765,5 1 342,4 1 392,1
Nyckeltal
Justerad soliditet, % 91,4 94,7 85,5
Ränta kapitalandelslån, % 4,0 4,0 4,0
NAV-värde, serie A % 55,3 105,1 57,5
Marknadskurs kapitalandelslån, % 27,0 65,0 27,0

Johan Eriksson, Styrelseordförande på Estea AB, telefon 08 679 05 00, e-post johan.eriksson@estea.se

Per Torpare, Head of Fundraising and Business Development, telefon 070 922 10 88, e-post per.torpare@estea.se

Estea AB grundades för 20 år sedan med syftet att erbjuda möjligheten att investera i fastigheter.

Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) är en av Estea AB helägd och förvaltad fond. Fondens andelar är noterade vid Nasdaq Stockholms obligationslista. För mer information om fonden gå in på www.estea.se/fonder/estea-omsorgsfastigheter