Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) – Årsredovisning 2020

Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag vars kapitalandelslån är noterat vid NasdaqStockholm.

Året 2019/2020 i korthet

• Hyresintäkterna för perioden uppgick till 36,8 miljoner kronor.
  • Driftnettot uppgick till 27,4 miljoner kronor.
  • Förvaltningsresultatet var -8,5 miljoner kronor.
  • Värdeförändringar på koncernens fastigheter har påverkat resultatet med 79,1 miljoner kronor.
  • Omvärdering av koncernens kapitalandelslån har påverkat resultatet med 0,1 MSEK men resultatposten har ingen påverkan på bolagets kassaflöde.
  • Periodens resultat efter skatt var 52,8 miljoner kronor.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till -11,5 miljoner kronor.
  • Under verksamhetsåret tillträddes 12 fastigheter till ett överenskommet fastighetsvärde om 1 300,9 miljoner kronor samt ingått avtal om att förvärva ytterligare två fastigheter under första halvåret 2021.
  • Förvaltningsfastigheternas totala marknadsvärde uppgick vid periodens slut till 1 388,3 miljoner kronor.
  • Koncernen har under verksamhetsåret emitterat kapitalandelsbevis till ett sammanlagt nominellt värde om 741,1 MSEK.
  • Koncernens kapitalandelslån noterades på Nasdaq Stockholms obligationslista under kortnamnet ”ESTEA OMSORG FONDANDEL”. Första handelsdagen var 27 oktober 2020. Marknadskursen uppgick till 100,6 på balansdagen.
  • NAV-värdet uppgick vid periodens slut till 105,8 procent. NAV-värdet baseras på fastighetens redovisade värden.

Resultat- och balansposter i sammandrag samt nyckeltal

Belopp i miljoner kronor 2019/202011 nov-31 dec
Hyresintäkter 36,8
Driftnetto 27,4