Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) – Förvärvar fem samhällsfastigheter i Borås

Stockholm 2020-12-04 – Estea AB:s helägda dotterbolag och alternativa investeringsfond, Estea Omsorgsfastigheter AB (publ), har förvärvat fem fastigheter i Borås till ett underliggande fastighetsvärde om ca 221,5 MSEK. Tillträde beräknas ske den 15 december 2020. Säljare är Willhem AB (publ).

Fastigheterna är belägna i centrala Borås och är idag fullt uthyrda till Borås stad med verksamheter innefattande äldreboende och vårdbostäder. Den totala uthyrningsbara arean är 6 616 kvm och årliga kontrakterade hyresintäkter för fastigheterna beräknas uppgå till ca 11,8 MSEK.

”Förvärvet innebär att fondens portfölj växer ytterligare med en långsiktig kommunal hyresgäst i en intressant region. Fastigheterna, som i huvudsak är belägna i stadskärnan, bedöms ge ett förutsägbart och stabilt kassaflöde, i kombination med identifierad utvecklingspotential” säger Johan Eriksson, VD Estea AB.

”Vi har i och med detta förvärv effektivt allokerat kapitalet från den emission vi genomförde tidigare i höst. För att ta tillvara på de möjligheter vi ser i marknaden, och det stora intresse vi mött från investerare, öppnar vi nu fonden för ytterligare investeringar genom en emission,” säger Johan Eriksson, VD Estea AB.

Morris Law har agerat legal rådgivare åt Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) i samband med förvärvet.

Johan Eriksson, VD - Estea AB, tfn 08 679 05 00, johan.eriksson@estea.se

Per Torpare, Försäljningschef - Estea AB, tfn 070 922 10 88, per.torpare@estea.se

För mer information om fastighetsinvesteringar och kommande erbjudanden se: www.estea.se

Om Estea Omsorgsfastigheter AB (publ)

Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) är en alternativ investeringsfond med strategi att äga vård- och omsorgsfastigheter, ett segment som kännetecknas av helt eller delvis skattefinansierade hyresgäster, långa hyresavtal och en marknadsefterfrågan med låg korrelation till konjunkturen. Fondens ambition är att förvärva och äga fastigheter med ett driftöverskott om cirka 3 - 5 procent.

Johan Eriksson, VD Estea AB
Johan Eriksson, VD Estea AB