Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) förvärvar äldreboende i Alingsås.

Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) (”Estea”) har förvärvat fastigheten Ingared 5:49 i Ingared i södra Alingsås kommun till ett underliggande fastighetsvärde om 107,5 MSEK.​ Tillträde beräknas ske den 2 juli 2021.

Fastigheten Ingared 5:49 innefattar Hemsjögårdens äldreboende som är fullt uthyrt till Alingsås kommun. Boendet innehåller 34 lägenheter och den totala uthyrbara arean uppgår till 2 543 kvm. De beräknade årliga hyresintäkterna uppgår till cirka 4,7 MSEK.

-Vi är glada att förvärva ytterligare en välskött fastighet med kommunal hyresgäst i Västra Götalandsregionen. Hemsjögårdens äldreboende ligger i ett expansivt område med goda kommunikationer och närhet till service, vårdcentral och vacker natur, säger Carl Beck-Friis, Head of Transactions på Estea AB.

Morris Law har agerat rådgivare åt Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) i samband med förvärvet.

Om Estea

Estea grundades för 20 år sedan med syftet att erbjuda möjligheten att investera i fastigheter. Genom att vi utvecklar och investerar i kommersiella fastigheter och social infrastruktur skapar vi värde inte bara för våra investerare utan även samhället i helhet. Genom att ha en ansvarsfull utgångspunkt i vår verksamhet vill vi vara en långsiktig partner till företag, kommuner och regioner för samhällsutveckling samtidigt som vi skapar förutsägbara kassaflöden till investerare och institutionella kapitalförvaltare.

Genom vår omfattande erfarenhet har vi utvecklat den kunskap och position på marknaden som behövs för att framgångsrikt utveckla och genomföra relevanta fastighetsstrategier.

Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) är en av Estea AB helägd och förvaltad fond. Fondens andelar är noterade vid Nasdaq Stockholms obligationslista. Läs mer på vår verksamhet och tematiska fastighetsfonder på www.estea.se.

Carl Beck-Friis, Head of Transactions på Estea AB