Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) har förvärvat ett äldreboende under uppförande i Halmstad.

Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) har förvärvat fastigheten Eketånga 6:658 i Halmstad, där ett äldreboende ska uppföras. Tillträde beräknas ske den 2 maj 2022 och projektet beräknas vara färdigt under tredje kvartalet 2023.

Projektet, som ligger mellan Tylösand och centrala Halmstad, kommer att miljöcertifieras med Miljöbyggnad silver enligt Sweden Green Building Councils system. Fastigheten kommer att ha låg energiförbrukning och även utrustas med solceller på taket. Säljare är Fundament KIAB Halmstad AB. Säljaren kommer att driva projektet för köparens räkning fram till färdigställandet, med Serneke Sverige AB som totalentreprenör.

Hyresgäst på hela fastigheten är Vardaga Äldreomsorg AB, ett dotterbolag inom Ambea-koncernen, med ett 15-årigt hyresavtal som börjar löpa vid projektets färdigställande. Total uthyrbar yta kommer att uppgå till cirka 4 500 kvm och omfatta 60 lägenheter.

- Med tilltalande arkitektur, höga klimatambitioner och ett attraktivt läge är Villa Soldalen precis den typ av förvärv som fonden letar efter. Vi ser fram emot att följa projektet, som med ett långt hyresavtal, en stark hyresgäst och inflationsskyddade hyror kompletterar befintlig portfölj väl, säger Carl Beck-Friis, Transaktionschef på Estea AB.

- Estea Omsorgsfastigheter är en framstående aktör inom detta fastighetssegment, som på kort tid byggt upp en imponerande portfölj. Vi känner oss väldigt trygga med att vi när projektet är färdigställt kommer att kunna lämna över fastigheten i goda händer, säger Anders Åqvist på Fundament KIAB Halmstad AB.

Morris Law och Svalner har agerat rådgivare åt Estea Omsorgsfastigheter AB (publ).

Estea AB grundades för 20 år sedan med syftet att erbjuda möjligheten att investera i fastigheter. Genom att via fonder utveckla och investera i kommersiella fastigheter och social infrastruktur skapar Estea AB värde för såväl sina investerare som samhället som helhet. En ansvarsfull utgångspunkt för verksamheten ger en förutsättning för att vara en långsiktig partner till företag, kommuner och regioner för samhällsutveckling och samtidigt skapa förutsägbara kassaflöden till investerare. Estea AB har genom sin omfattande erfarenhet utvecklat den kunskap och position på marknaden som behövs för att framgångsrikt utveckla och genomföra relevanta fastighetsstrategier.

Kontaktpersoner hos för ytterligare information

Johan Eriksson, CEO på Estea AB, telefon 08 679 05 00, e-post johan.eriksson@estea.se

Per Torpare, Head of Capital Markets på Estea AB, telefon 070 922 10 88, e-post per.torpare@estea.se

För mer information om fastighetsinvesteringar och kommande erbjudanden, se: www.estea.se.

Carl Beck-Friis, Transaktionschef Estea AB