Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) pausar ränteutbetalning

Mot bakgrund av förändrade marknadsförutsättningar, med högre räntenivåer och ökade osäkerhetsfaktorer, beslutar Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) i enlighet med fondvillkoren att pausa ränteutbetalning från och med april 2023. Med denna åtgärd kommer räntan att ackumuleras och betalas ut när marknadsläget normaliserats.

Enligt fondens villkor ska räntan i det fall den helt eller delvis inte utbetalas på en ränteutbetalningsdag ackumuleras för att utbetalas vid en senare tidpunkt, då till investerare som är registrerade innehavare vid aktuell avstämningsdag.

-När marknadsläget förbättras kommer vi att omvärdera huruvida räntebetalning ska ske. Beslutet att pausa ränteutbetalningen är att betrakta som en försiktighetsåtgärd, understryker Johan Eriksson Rydermark, VD på Estea AB.

I praktiken innebär beslutet att räntan betalas ut på ordinarie räntebetalningsdag den 10 januari 2023, för att därefter ackumuleras i fonden tillsvidare.

Om Estea AB och Estea Omsorgsfastigheter AB (publ)

Estea AB grundades för 20 år sedan med syftet att erbjuda möjligheten att investera i fastigheter. Genom att via fonder utveckla och investera i kommersiella fastigheter och social infrastruktur skapar Estea AB värde för såväl sina investerare som  samhället som helhet. En ansvarsfull utgångspunkt för verksamheten ger en förutsättning för att vara en långsiktig partner till företag, kommuner och regioner för samhällsutveckling och samtidigt erbjuda investerare exponering mot den kommersiella fastighetsmarknaden.

Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) är en av Estea AB helägd och förvaltad fond. Fondens andelar är noterade vid Nasdaq Stockholms obligationslista. För mer information om fonden gå in på www.estea.se/fonder/estea-omsorgsfastigheter/

Kontaktpersoner för ytterligare information

Johan Eriksson Rydermark, CEO på Estea AB, telefon 08 679 05 00, e-post johan.eriksson@estea.se

Per Torpare, Head of Fundraising and Business Development på Estea AB, telefon 070 922 10 88, e-post per.torpare@estea.se

För mer information om fastighetsinvesteringar och kommande erbjudanden, se: www.estea.se

Informationen är sådan som Estea Omsorgsfastigheter är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU:s förordning om marknadsmissbruk. Informationen lämnades för offentliggörande, genom bolagets CEO Johan Erikssons försorg, den 19 december 2022, kl.16:40.

Johan Eriksson Rydermark, VD på Estea AB