Estea Omsorgsfastigheter slutför försäljningen av fastighetsportföljen till Slättö Core+

Estea Omsorgsfastigheter AB (publ):s försäljning av fastighetsportföljen till Slättö Core+ är nu framgångsrikt slutförd och tillträde sker den 22 februari.

”Vi är glada att meddela att affären med Slättö Core+ nu är i mål och därmed har vi lagt en stabil grund för Estea Omsorgsfastigheters fortsatta utveckling. Fonden blir nu delägare i en större, väldiversifierad fond med finansiell styrka att fortsätta förädla den fina fastighetsportfölj som vi med varm hand lämnar över,” säger Johan Eriksson, Styrelseordförande i Estea AB.

Som meddelat den 11 december 2023 ingick Estea Omsorgsfastigheter ett villkorat överlåtelseavtal med Slättö Core+ som innebar att Slättö Core+ förvärvar Estea Omsorgsfastigheters samtliga fastigheter för ca 2 847 MSEK före transaktionsomkostnader, latent skatt och övriga avdrag genom förvärv av samtliga aktier i Estea Omsorgsfastigheter HoldCo AB. Köpeskillingen för fastigheterna erläggs huvudsakligen med nyemitterade aktier i Slättö Core+.

Som ett led i affären genomfördes ett skriftligt förfarande där fondens fondandelsägare fick komma till tals. Vi är tacksamma för den stora uppslutningen, fondandelsägare som representerar närmare 60 procent av kapitalandelslånet deltog, och av dessa gav närmare 99 procent sitt godkännande. Således har vi ett stort stöd för affärens genomförande,” säger Johan Eriksson, Styrelseordförande i Estea AB.

Försäljningen innebär flera fördelar. De akuta finansiella orosmolnen är med detta undanröjda och fastighetsportföljen uppgår i en väldiversifierad och finansiellt stark fond där även identifierade utvecklingsmöjligheter i portföljen kan realiseras. Estea Omsorgsfastigheter kommer att representeras i Slättö Core+ Investor representative committee.

Exponeringen i Estea Omsorgsfastigheter kommer initialt att vara koncentrerad till Slättö Core+. Det kommer även fortsättningsvis att kunna ske direkta och indirekta investeringar i andra fastigheter och fastighetsbolag samt att innehavet i Slättö Core+ kan avyttras om detta bedöms fördelaktigt för andelsägarna. Samtidigt behåller fonden genom affären en exponering mot samhällsfastigheter, ett segment som har fortsatt starkt demografiskt stöd och stor del skattefinansierade, finansiellt starka hyresgäster, och får därtill en utökad diversifiering till andra fastighetsslag.

”För fondandelsägare i Estea Omsorgsfastigheter blir den praktiska skillnaden liten. Fondandelarna är fortsatt noterade på Nasdaq Stockholm och kan handlas enligt sedvanliga principer och förvaras i vanliga depåer, så som ISK, kapitalförsäkringar och tjänstepensionsskal,” säger Johan Eriksson, Styrelseordförande i Estea AB.

Ränta på fondandelar i Estea Omsorgsfastigheter kommer även efter överlåtelsen vara fortsatt vara pausad. I enlighet med fondvillkor för investeringen i Slättö Core+ finns en uttalad ambition om utdelning vilket i sin tur, över tid, skulle kunna möjliggöra delvis återupptagen räntebetalning på fondandelar i Estea Omsorgsfastigheter.

Estea AB grundades för 20 år sedan med syftet att erbjuda möjligheten att investera i fastigheter. Genom att via fonder utveckla och investera i kommersiella fastigheter och social infrastruktur skapar Estea AB värde för såväl sina investerare som samhället som helhet. En ansvarsfull utgångspunkt för verksamheten ger en förutsättning för att vara en långsiktig partner till företag, kommuner och regioner för samhällsutveckling och samtidigt skapa förutsägbara kassaflöden till investerare.

Om Slättö Core+

Slättö Core+ är en alternativ investeringsfond med institutionella investerare som förvaltas av Slättö Förvaltning AB. Efter överlåtelsen når Slättö Core+ en balansomslutning om ca 10 000 MSEK. Den nordiska fastighetsportföljen i Slättö Core+ utgörs av samhällsfastigheter, bostadsfastigheter samt lager- och logistikfastigheter. Övriga investerare i Slättö Core+ utgörs företrädesvis av nordiska institutionella investerare såsom pensionskassor och försäkringsbolag.

Johan Eriksson, Styrelseordförande i Estea AB, telefon 08 679 05 00, e-post johan.eriksson@estea.se

Per Torpare, Head of Fundraising and Business Development på Estea AB, telefon 070 922 10 88, e-post per.torpare@estea.se