Förändrade fondvillkor i Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) godkända enligt skriftligt förfarande

Det skriftliga förfarandet där samtliga av Estea Omsorgsfastigheters (”Fondens”) registrerade andelsägare i den noterade andelsklassen kallades för att godkänna vissa förtydliganden i fondvillkoren är nu genomfört med resultatet att en majoritet godkände de föreslagna ändringarna.

Estea AB:s alternativa investeringsfond och helägda dotterbolag Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) ingick som tidigare meddelat den 11 december 2023 ett villkorat aktieöverlåtelseavtal om att Slättö Core+ förvärvar Fondens samtliga fastigheter och erlägger ersättning huvudsakligen i nyemitterade fondandelar i Slättö Core+. Överlåtelsen villkorades bland annat av godkännande från investerare i Fondens fondandelar.

Skriftligt förfarande har nu ombesörjts enligt gängse tillvägagångssätt genom långivaragenten Intertrust och utfallet har fastställts till att förändringarna i villkoren har godkänts. För beslutsförhet gällande förändringarna i villkoren krävdes att Investerare som representerar minst 25 procent av det Lånebeloppet avgett svar och för godkännande att 50 procent av de avgivna rösterna beviljade förslaget.

Investerare som representerar 58,96% av de noterade fondandelarna har tagit ställning till de föreslagna förändringarna med följande utfall:

Godkänner förslaget: 98,66%

Avslår förslaget: 0,66%

Avstår från att rösta: 0,68%

Således är ett av villkoren för överlåtelsen uppfyllt och Slättö Core+ tillträde till fastigheterna planeras enligt tidigare kommunikation till mitten av februari 2024.

Fondens noterade fondandel handlas på Nasdaq Stockholm med Carnegie Bank AB som likviditetsgarant. Detta möjliggör att fondandelarna kan förvaras i ISK, tjänstepension, kapitalförsäkring, etc.

Estea AB grundades för 20 år sedan med syftet att erbjuda möjligheten att investera i fastigheter. Genom att via fonder utveckla och investera i kommersiella fastigheter och social infrastruktur skapar Estea AB värde för såväl sina investerare som samhället som helhet. En ansvarsfull utgångspunkt för verksamheten ger en förutsättning för att vara en långsiktig partner till företag, kommuner och regioner för samhällsutveckling och samtidigt skapa förutsägbara kassaflöden till investerare.

Johan Eriksson, Styrelseordförande på Estea AB, telefon 08 679 05 00, e-post johan.eriksson@estea.se

Per Torpare, Head of Fundraising and Business Development, telefon 070 922 10 88, e-post per.torpare@estea.se

Informationen är sådan som Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU:s förordning om marknadsmissbruk samt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande, genom bolagets CEO Magnus Nordholms försorg, den 12 januari 2024, kl. 16:45 CET.