Information om innehav i Slättö Core+

Fastighetsfonden Slättö Core+, i vilken Estea Omsorgsfastigheter AB är betydande delägare, har idag fattat beslut om en utdelning till fondens investerare, vilket för Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) innebär en utdelning om totalt ca 19,6 Mkr.

Sedan den 22 februari 2024 utgör Estea Omsorgsfastigheter AB (publ):s huvudsakliga investering ett innehav i fastighetsfonden Slättö Core+. Värdeutvecklingen i Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) är därmed i allt väsentligt kopplad till värdeutvecklingen på innehavet i Slättö Core+.

Den beslutade utdelningen till Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) från Slättö Core+ motsvarar ett bidrag till NAV om ca 1,56 % för andelsklass A baserat på uppgifter per det fjärde kvartalet, Q4. Justerat NAV per Q4 inklusive utdelningen uppgår därmed till 59,09 %. Utbetalningen beräknas ske till Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) under april månad. Utdelningen från Slättö Core+ ligger i linje med förväntad utdelning och kommer tillsammans med kommande ytterligare eventuella utdelningar över tid att ge Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) ett visst utrymme att återbetala delar av tidigare innehållen och upplupen ränta.

Eventuellt beslut om återbetalning av innehållen och upplupen ränta till investerare kommer fattas vid senare tidpunkt.

Uppdaterad information om fonden Slättö Core+ finns nu publicerad på www.estea.se/fonder/estea-omsorgsfastigheter/.

Estea Omsorgsfastigheter AB (publ):s investering i Slättö Core+ är en långsiktig investering och utgör en indirekt fastighetsinvestering. Som framgår av den uppdaterade informationen på hemsidan har Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) emellertid rätt att närsomhelst avyttra innehavet i Slättö Core+ på sekundärmarknaden till annan professionell och institutionell investerare, samt att under en 3-5 års period, med vissa begränsningar, till Slättö Core+ begära inlösen av fondandelarna. Efter år 5 råder inga sådana begränsningar. En eventuell inlösen skall ske till NAV och under förutsättning att likviditet i Slättö Core+ så medger.

Estea AB grundades för 20 år sedan med syftet att erbjuda möjligheten att investera i fastigheter.

Johan Eriksson, Styrelseordförande på Estea AB, telefon 08 679 05 00, e-post johan.eriksson@estea.se

Per Torpare, Head of Fundraising and Business Development, telefon 070 922 10 88, e-post per.torpare@estea.se

Informationen är sådan som Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU:s förordning om marknadsmissbruk samt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande, genom bolagets CEO Magnus Nordholms försorg, den 25 mars 2024, kl. 14:30 CET.