Styrelsen i Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) beslutar om delutbetalning av ränta

Per den 13 maj 2024 beslutade styrelsen i Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) (Bolaget) att genomföra en delutbetalning av den upplupna räntan till innehavare av kapitalandelslån i fonden.

Delutbetalningen av räntan kommer att ske på det ordinarie ränteutbetalningstillfället den 10 juli 2024 och motsvara cirka 1,25 procent av det nominella beloppet, 15 652 375 kr.

Den beslutade ränteutbetalningen bedöms rymmas inom Bolagets nuvarande finansiella position. Ytterligare ränteutbetalningar kan bli aktuella om Bolagets ekonomi så tillåter, exempelvis genom kommande sannolika utdelningar från innehavet i Slättö Core+. Vidare har Bolaget en rätt att begära inlösen av 25 procent av innehavet i Slättö Core+ under första kvartalet 2027. Inlösen sker till då gällande NAV-kurs i Slättö Core+.

Bakgrund

Mot bakgrund av förändrade marknadsförutsättningar, med högre räntenivåer och ökade osäkerhetsfaktorer, beslutade styrelsen i Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) i enlighet med fondvillkoren att pausa ränteutbetalning från och med april 2023. Sedan dess har räntan ackumulerats för att helt eller delvis utbetalas vid av styrelsen vald tidpunkt, då till investerare som är registrerade innehavare vid aktuell avstämningsdag.

Estea AB grundades för 20 år sedan med syftet att erbjuda möjligheten att investera i fastigheter.

Johan Eriksson, Styrelseordförande på Estea AB, telefon 08 679 05 00, e-post johan.eriksson@estea.se

Per Torpare, Head of Fundraising and Business Development, telefon 070 922 10 88, e-post per.torpare@estea.se

Informationen är sådan som Estea Omsorgsfastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU:s förordning om marknadsmissbruk samt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande, genom bolagets CEO Magnus Nordholms försorg, den 13 maj 2024, kl. 14:30 CET.