Eternali ansluter sig till FN Global Compact

Report this content

Skogsaktiebolaget Eternali AB (”Eternali” eller ”Bolaget”) ska vara en del i den hållbara omställningen och ansluter sig till FN Global Compact. Eternali förbinder sig till de Tio Principerna för mänskliga rättigheter och arbetsrätt, skydd av miljön och anti-korruption. Eternali har också identifierat vilka av FN:s 17 hållbarhetsmål som bolaget kan bidra mest till.

​​​​- Vi ska vara ett bolag att lita på, både som partner, leverantör och arbetsgivare. Jag är stolt och förväntansfull över att vi antagits till FN Global Compact och ser fram emot arbetet vi har framför oss. Hållbarhet ska integreras i allt vi gör, säger Andreas Forssell, VD på Eternali.

Eternali har höga hållbarhetsambitioner och ska vara en del i den hållbara omställningen. I arbetet med att ta fram fokus och strategi har ett omfattande arbete genomförts. Bolaget ska under 2023 sätta kortsiktiga och långsiktiga mål för sitt hållbarhetsarbete och har genom intressentdialog och analys arbetat fram tre fokusområden därigenom Bolaget kan bidra mest till omställningen.

Dessa områden är Klimat och Biologisk mångfald, Mänskliga rättigheter och Etik, Styrning och Efterlevnad. Eternali har även identifierat vilka utav FN:s 17 hållbarhetsmål som Bolaget kan bidra mest till. Dessa är mål 5 Jämställdhet, mål 6 Rent vatten och sanitet, mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, mål 12 Hållbar produktion och konsumtion, mål 13 Bekämpa klimatförändringarna, mål 15 Ekosystem och biologisk mångfald. Till dessa har även ett antal undermål identifierats.

Att komma in i ett uppstartsskede på Eternali erbjuder en mängd möjligheter. Inte minst att bygga in ESG faktorer i verksamheten från början. I stället för att ställa om befintliga affärsmodeller bygger vi in hållbarhet från början. Att vi ansöker till FN Global Compact i ett så tidigt skede ger oss en gedigen ram och sänder ett tydligt budskap gällande vad och vilka Eternali vill vara, säger Pernilla Enkler, CSO på Eternali.

Som deltagare i FN Global Compact förbinder sig Eternali att varje år lämna en skriftlig rapport (Communication on Progress) till Global Compact, där Eternali redogör för vilka åtgärder som har vidtagits och vilka framsteg som har gjorts. Bolaget antogs den 25 oktober 2022.

För mer information kontakta:

Andreas Forssell, CEO
mob: +46 76 015 15 95
mail:
andreas.forssell@eternali.se

Pernilla Enkler, CSO
mob: + 46 73 509 53 37
mail:
pernilla.enkler@eternali.se

Om Eternali
Eternali är ett renodlat råvarubolag med fokus att vara en aktör i den globala värdekedjan för trävaror. Vår vision är att skapa värde i den gröna omställningen. Eternali är verksamma med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Produktionen och den operativa verksamheten är placerad i Belém, Brasilien. Eternali är ansluten till FN Global Compact och följer dess principer för ett ansvarsfullt företagande. För mer information besök Eternalis hemsida eternali.se.

Taggar:

Citat

Vi ska vara ett bolag att lita på, både som partner, leverantör och arbetsgivare. Jag är stolt och förväntansfull över att vi antagits till FN Global Compact och ser fram emot arbetet vi har framför oss. Hållbarhet ska integreras i allt vi gör.
Andreas Forssell, VD på Eternali