Euro Accident presenterar ett stabilt resultat för 2022 och behåller rating ”A− Excellent” av AM Best

Report this content

Euro Accidents års- och hållbarhetsredovisning för 2022 är publicerad och finns tillgänglig på bolagets hemsida från och med idag den 26 april 2023. Den 21 april 2023 publicerade kreditratinginstitutet AM Best sin förnyade rating av bolaget. Euro Accident behåller en Financial Strength Rating om ”A− Excellent” med stabila utsikter.

Helåret 2022

• Solvenskvoten uppgick till 141 procent (per den 31 december 2022)
  • Premieinkomsten ökade på alla marknader och uppgick till 2 141 236 kSEK
  • Totalt ökade premieintäkten för egen räkning med 39 procent till 1 602 811 kSEK
  • Kapitalavkastningen i det icke tekniska resultatet uppgick till 39 929 kSEK
  • Skadeprocenten för egen räkning uppgick till 69 procent och totalkostnadsprocenten till 89 procent
  • Resultatet före bokslutsdispositioner och skatt uppgick till 45 960 kSEK

Financial Strength Rating

• Bolaget behåller en Financial Strength Rating om ”A− Excellent” med stabila utsikter av kreditratinginstitutet AM Best den 21 april 2023

Euro Accident levererar ett stabilt resultat under en period där turbulens i omvärlden och kraftigt ökad inflation har påverkat bolagets resultat.

Den kraftfulla inflationen under 2022 föranledde en höjning av indexeringarna av bolagets utbetalningar, vilket påverkade skadereserverna och därmed resultatet negativt för 2022. Att resultatet är starkt trots dessa effekter är glädjande och visar på bolagets finansiella motståndskraft.

Bolagets finansiella styrka bekräftas även av att Euro Accident behåller sin Financial Strength Rating ”A− Excellent” och med stabila utsikter i AM Bests senaste uppdatering.

Bolagets alla marknader har under året bidrag till tillväxten i premieintäkter för egen räkning om 39 procent och bolaget fortsätter att investera i både Danmark och Norge. Driftkostnaderna ökade till 363 353 kSEK vilket innefattar satsningar i Danmark och Norge samt satsningar för service till bolagets kunder.

Kapitalavkastningen har påverkats negativt av stigande räntor vilket påverkade bolagets räntebärande instrument negativt samtidigt som aktieportföljen har påverkades av fallande aktiekurser. Det är ytterst är en konsekvens av bolagets strategi att matcha tillgångar och skulder.

Euro Accidents års- och hållbarhetsredovisning för 2022 är publicerad och finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Thomas Petersson, vd, kommenterar året *

När två långa pandemiår äntligen släppte greppet om samhället kom ändå inte den lättnad vi alla hoppades på. Krig i Ukraina, lågkonjunktur och hög inflation fortsätter att sätta stor press på företagen och människorna som jobbar i dem. Det ökar behovet av det stöd vi på Euro Accident kan erbjuda.

Makroekonomin påverkade också vår egen ekonomi direkt. Inflationen som slog till med full kraft under 2022 föranledde en höjning av indexeringarna av våra utbetalningar, vilket påverkade våra skadereserver och därmed vårt resultat för 2022 negativt. Det är förstås tråkigt för det finansiella resultatet, men det är som det ska vara. Hela vår uppgift som försäkringsbolag är att kunna erbjuda stöd till människor just när tillvaron av olika anledningar blir utmanande.

Med det sagt kan vi trots allt visa ett mycket fint resultat och en stark balansräkning för 2022. Vi växte med 24 procent och samtliga tre marknader visar tillväxt. Vi fortsätter att växa hållbart och tryggt, till nytta för alla som är försäkrade hos oss, för våra kundföretag och förmedlare, och även för våra ägare. Ytterligare ett bevis för detta är vår finansiella rating ”A− Excellent” från kreditratinginstitutet AM Best.

På Euro Accident arbetar vi för att förebygga ohälsa och att få människor tillbaka i arbete – konkret genom att minska antalet sjukskrivna och öka andelen framgångsrikt och hållbart rehabiliterade. För att kunna göra det behöver vi ständigt relevanta produkter, nära och långsiktiga samarbeten med våra förmedlare och partners, och moderna, pålitliga processer och tekniska lösningar. Under året har vi förstärkt samtliga delar i kedjan, bland annat genom förvärvet av Haga Livscenter och genom att ta in mer av vår it-utveckling in-house.

* Fredrik Bergström tillträder posten som vd den 1 maj 2023. Thomas Petersson, som har varit vd för bolaget i snart 20 år, kommer att fortsätta som ledamot av styrelsen.

Elsa Stattin
CFO, Euro Accident Livförsäkring AB
elsa.stattin@euroaccident.com

Om oss

Euro Accident är ett svenskt livförsäkringsbolag med över 2,1 miljard kronor i bruttopremieinkomst och över 350 medarbetare på kontor i Göteborg, Köpenhamn, Malmö, Oslo, Stockholm, Växjö och Örnsköldsvik.

Med visionen om en trygg och frisk värld bidrar Euro Accidents försäkringar till att företag har hållbara medarbetare som kan arbeta och mår bra. Euro Accidents försäkringar distribueras av försäkringsförmedlare och partners till företag och deras medarbetare.

Tillsammans skapar vi Hållbara medarbetare ®

Citat