Euro Accidents helår 2023: Fortsatt stark tillväxt och stabila finanser trots en osäker omvärld

Report this content

Från och med idag, den 29 april 2024, finns Euro Accidents års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på vår hemsida.

Helåret 2023 (2022 inom parentes)

• Solvenskvoten uppgick till 136 procent per den 31 december 2023 (141 procent per den 31 december 2022)
  • Premieinkomsten ökade på alla marknader och uppgick till 2 419 miljoner kronor (2 141 miljoner kronor)
  • Totalt ökade premieintäkten för egen räkning med 13 procent till 1 818 miljoner kronor (1 603 miljoner kronor)
  • Kapitalavkastningen i det icke tekniska resultatet uppgick till 26 miljoner kronor (−40 miljoner kronor)
  • Skadeprocenten för egen räkning uppgick till 74,5 procent (69,0 procent) och totalkostnadsprocenten till 98 procent (89,4 procent)
  • Resultatet före bokslutsdispositioner och skatt uppgick till 164 miljoner kronor (46 miljoner kronor)

Fredrik Bergström, VD, kommenterar året

Det vi såg början på i vår omvärld under 2022 förstärktes under 2023. Både företag och människor märkte av en fortsatt ökad inflation, räntehöjningar och oroshärdar som blossade upp på flera håll i världen som sammantaget ledde till en inbromsning i ekonomin. Samtidigt ser vi också hur den psykiska ohälsan i samhället och bland våra kundföretag ökar på ett oroväckande sätt.

Trots detta kan vi se tillbaka på ännu ett år med en god premietillväxt på alla våra marknader. I Danmark var tillväxten 44 procent och i Norge 26 procent. Även 2024 har inletts starkt i Danmark och Norge vilket bekräftar tillväxttrenden.

Resultatet, som förbättras jämfört med föregående år, påverkades negativt av högre skadekostnader till följd av ökad användning av våra försäkringar, framförallt i sjukvårdsförsäkringen, och ett ökat antal större skador. Det kompenserades till viss del av en bra avkastning på våra placeringstillgångar.

Sammantaget står vi finansiellt starka med god solvenskvot som innebär att vi fortsatt kan satsa på tillväxt samtidigt som vi kan säkerställa våra åtaganden.

Under året har vi också fortsatt att utveckla vårt hållbarhetsarbete. Vi har haft fokus på att öka hälsan hos våra försäkrade sedan starten 1996 och har sett positiva effekter av vår metod för Hållbara medarbetare och att erbjuda fler digitala och digifysiska vårdalternativ. Genom den dubbla väsentlighetsanalys vi genomförde under året har vi till exempel förtydligat att vårt största hållbarhetsbidrag till människa, miljö och samhälle och en hållbar utveckling är att öka hälsan hos våra försäkrade med minskad vårdkonsumtion och minskat klimatavtryck som följd. Det är också huvudfokus för vårt hållbarhetsarbete och vår mest väsentliga fråga.

Under 2024 kommer vi fortsatt lägga stort fokus på att framtidssäkra vår konkurrenskraft för att trygga framtida tillväxt och lönsamhet. Med nya digitala lösningar, möjligheter för verksamhetsstöd genom AI-teknik och tydligare arbetsflöden ska vi skapa större enkelhet och effektivitet för våra kunder och affärspartners och oss själva. Det arbetet är redan igång och har högsta prioritet.

Års- och hållbarhetsredovisningen för 2023 finns tillgänglig på: https://euroaccident.com/se/om-oss/mer-om-oss/finansiell-information

Fredrik Bergström
VD, Euro Accident Livförsäkring AB
fredrik.bergstrom@euroaccident.com

Elsa Stattin
CFO, Euro Accident Livförsäkring AB
elsa.stattin@euroaccident.com

Om oss

Euro Accident Livförsäkring AB är ett svenskt livförsäkringsaktiebolag som erbjuder personriskförsäkringar inom områdena gruppförsäkring, sjukförsäkring och sjukvårdsförsäkring.

Kunder till Euro Accident är främst arbetsgivare och organisationer som tecknar försäkringar för sina anställda och medlemmar. Försäljning sker via försäkringsförmedlare och partnersamarbeten, som exempelvis banker och andra försäkringsbolag.

Euro Accident grundades 1996 och har i dag över 2,4 miljard svenska kronor i årlig premievolym och över 440 medarbetare på kontor i Belgrad, Göteborg, Köpenhamn, Malmö, Oslo, Stockholm, Växjö och Örnsköldsvik. Verksamheten i Danmark och Norge bedrivs genom registrerade filialer.