ESS, MAXIV och Lunds universitet startar första gemensamma laboratoriet

European Spallation Source, MAXIV-laboratoriet och Lunds universitet startar nu det första gemensamma laboratoriet. Det gemensamma detektorlaboratoriet är det första steget mot uppbyggnaden av gemensam infrastruktur i det framtida Science City som ska byggas upp mellan ESS och MAXIV.

Det gemensamma detektorlaboratoriet blir den första anläggningen som drivs gemensamt av ESS, MAXIV och Lunds universitet. I laboratoriet ska nya typer av detektorer som passar för de framtida forskningsanläggningarna MAXIV och ESS utvecklas.

ESS och MAXIV kommer att bli kompletterande forskningsanläggningar. För att maximera de potentiella vetenskapliga synergierna, tas idag en mängd initiativ för att stärka det vetenskapliga utbytet mellan MAXIV, ESS och Lunds universitet. Att bygga upp gemensam infrastruktur, som gemensamma laboratorier, är en del av strategin.

- Det gemensamma detektorlaboratoriet blir ett viktigt steg för att föra ESS och MAXIV närmare varandra. Det är också ett bra exempel på hur kompetenser och infrastruktur på ett universitet kan främja MAXIV och ESS, säger Jesper Andersen, forskningsdirektör vid MAXIV-laboratoriet.

ESS kommer att ge runt 30 gånger fler neutroner än dagens anläggningar, vilket gör det till en särskild utmaning att bygga de detektorer som ska fånga upp neutronerna. MAXIV:s detektorer utgör en liknande utmaning, eftersom MAXIV kommer att generera det mest brillianta synkrotronljuset någonsin. Avdelningen för kärnfysik vid fysiska institutionen har lång erfarenhet av att utveckla röntgen- och neutrondetektorer, framför allt vid det existerande MAX-lab. Genom att samarbeta, kan de tre parterna dra nytta av varandras kunskaper och resurser för att utveckla och konstruera nya typer av detektorer.

- Detta är särskilt betydelsefullt för ESS av flera skäl. Dels eftersom detta är ESS första laboratorium och första fysiska installation på plats här i Lund. Vi ser det gemensamma laboratoriet som det första steget mot Science City. Dels eftersom detektorutveckling är fundamentalt för ESS, och vi snabbt behöver bygga upp kompetens på plats i Lund, säger Richard Hall-Wilton, gruppledare för ESS detektorgrupp.

- Det finns stora likheter mellan de detektorer som används för synkrotronljus och neutroner. Genom att vi delar på utrustningen och delar med oss av vår kunskap, kan vi konstruera mycket bättre detektorer, säger Kevin Fissum, ansvarig för fysiska institutionens verksamhet i laboratoriet.

Det första stadiet i samarbetet innebär gemensamt utnyttjande av det existerande laboratoriet på MAX-lab. I ett andra stadium, under 2012, kommer verksamheten att expandera kraftigt.

Detektorer är avgörande utrustning i laboratorier som använder partiklar eller ljus för att studera olika material. Detektorerna mäter hur neutronerna eller synkrotronljuset reagerar när de träffar forskarens prov. Därför är de avgörande för samlandet av information som gör det möjligt att förstå hur provet är uppbyggt och fungerar.

Det gemensamma detektorlaboratoriet kommer att drivas av MAXIV-laboratoriet, ESS och fysiska institutionen vid Lunds universitet. Science City är det område som börjat planeras mellan ESS och MAXIV. Science City är tänkt att omfatta laboratorier och annan infrastruktur som blir gemensam för ESS och MAXIV, annan verksamhet relaterad till forskning och utveckling och ett besökscenter, ExpoLund.

PRESSBILDER

Pressbilder finns tillgängliga för nedladdning, se länkar till bildfiler längst ned i utskicket.

Richard Hall-Wilton, Group Leader Detector Group, ESS. richard.hall-wilton@esss.se, +46-(0)46-222 67 48

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics, ESS. marianne.ekdahl@esss.se, +46-(0)46-222 83 89

MAXIV-laboratoriet: Jesper Andersen, vetenskaplig direktör. jesper.andersen@maxlab.lu.se, +46-(0)702-16 92 96

Lunds universitet: Kevin Fissum, Fysiska institutionen. kevin.fissum@nuclear.lu.se, +46-(0)708-32 33 09

FAKTA OM ESS och MAXIV

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av värdländerna Sverige och Danmark. ESS AB arbetar idag huvudsakligen med projektering och teknisk design i samarbete med svenska och utländska universitet och laboratorier. Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.

Om MAX IV-laboratoriet

MAX IV-laboratoriet är ett nationellt forskningslaboratorium som består av MAX-lab och MAX IV-projektet. Med MAX IV-projektet öppnas nya möjligheter för ledande forskning inom breda vetenskapsområden, bland annat inom materialvetenskap, strukturbiologi och nanoteknologi. MAX IV blir nästa generations synkrotronljusanläggning och kommer att ersätta det existerande laboratoriet, som i dag består av lagringsringarna MAX I, II och III.
www.maxlab.lu.se