ESS blir 100 anställda i nya huvudkontoret

ESS-projektet växer snabbt och kan idag välkomna den hundrade anställda i det nya huvudkontoret i Medicon Village.

European Spallation Source kommer att bli den världsledande forskningsanläggningen för materialforskning och life science med neutroner. ESS-programmet är nu i ett uppbyggnads- och projekteringsskede, med en snabbt växande organisation. I måndags flyttade ESS personal in i det nya huvudkontoret som är placerat på Medicon Village i Lund.

Idag den 1 februari når ESS ett hundra fast anställda, med upphandlare Tom Hadfield och systemingenjör Anders Sunesson, som båda börjar sitt arbete på ESS idag.

- Eftersom jag lett ESS-projektet sedan 2007, då vi var fyra anställda samlade i ett rum, är jag särskilt stolt över att hur många oerhört kompetenta medarbetare vi rekryterat från hela världen. Våra anställda och den expertis de tar med sig in i projektet är den allra mest värdefulla resurs vi har, säger Colin Carlile, ESS VD.

Anders Sunesson kommer att ansvara för systemintegration av de radiofrekvenssystem som ska driva ESS partikelaccelerator. Han har tidigare arbetat med innovativ antennteknologi inom mobiltelefonisektorn, och han är också biträdande professor i elektro- och informationsteknologi vid Lunds Tekniska Högskola. Tom Hadfield kommer att arbeta som upphandlare inom ESS administration, och kommer närmast från AstraZeneca.

Förutom de ett hundra fast anställda, arbetar runt 50 tillfälligt anställda forskare, doktorander och konsulter heltid eller deltid på ESS huvudkontor i Lund, vilket gör att det totala antalet medarbetare uppgår till runt 150 personer. Dessutom arbetar ett par hundra forskare vid ESS 40 partnerlaboratorier och forskningsinstitut över hela världen med uppdateringen av ESS tekniska design.

Colin Carlile, CEO & Director-General, colin.carlile@esss.se,   +46 46 888 30 33

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics, marianne.ekdahl@esss.se,   +46 46 888 30 66

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av värdländerna Sverige och Danmark. ESS AB arbetar idag huvudsakligen med projektering och teknisk design i samarbete med svenska och utländska universitet och laboratorier. Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.