ESS blir statliga bolaget ESS AB

ESS Scandinavias sekretariat blir idag ett statligt bolag, European Spallation Source ESS AB.

Regeringen har fattat beslut om att omvandla ESS-sekretariatet till ett statligt bolag. Vid en extra bolagsstämma som idag hölls på utbildningsdepartementet har European Spallation Source ESS AB bildats. ESS Scandinavia har fram till nu varit ett sekretariat vid Lunds universitet. Under de kommande månaderna kommer ESS verksamhet att föras över till ESS AB. ESS AB har till uppgift att planera, projektera, finansiera, uppföra, äga, förvalta, driva och underhålla den kommande europeiska forskningsanläggningen ESS. - Nu startar ett nytt, spännande skede i ESS-projektet. Vi vill rikta ett varmt och helhjärtat tack till Lunds universitet, som hyst och stöttat ESS Scandinavia under nästan tio år, säger Colin Carlile, föreståndare för ESS. Sven Landelius, som var VD för Öresundsbrokonsortiet mellan 1994 och 2006, blir styrelseordförande i bolaget. Styrelsen har sitt säte i Lund, och övriga ledamöter är: Katarina Bjelke, departementsråd, utbildningsdepartementet Lars Börjesson, huvudsekreterare för forskningsinfrastruktur, Vetenskapsrådet Per Eriksson, rektor, Lunds universitet Lena Gustafsson, vice generaldirektör, Vinnova ESS AB är till en början helägt av den svenska staten. Allt eftersom kommer andra europeiska länder att bli delägare i bolaget. ESS har idag 14 partnerländer, som representeras i ESS internationella styrkommitté. Styrkommittén behandlar frågor gällande forskningsinriktning, kostnader, in natura-bidrag, vetenskaplig och teknisk ledning samt personalpolicy.