ESS i Almedalen 4 juli: Från neutron till smartphone - är Sverige rustat att ta tillvara på ESS?

Inbjudan

Visby, måndagen 4 juli 10.00 - 11.30

ESS blir en av världens största forskningsanläggningar, och det största forskningsprojektet i Sverige någonsin. Hur kan svensk forskning, innovation, och näringsliv dra nytta av möjligheterna? Står Sverige rätt rustat för att fånga potentialen i Big Science?

ESS är ett internationellt projekt med 17 europeiska medlemsländer, men också ett nationellt intresse. ESS blir en anläggning för avancerad forskning om material och processer på molekylnivå inom en mängd forskningsområden, från elektronik till life science. ESS är också ett högteknologiskt projekt som är unikt för svenska sammanhang. I ett panelsamtal med rötterna i Sverige, men med internationella utblickar, diskuterar vi bland annat:

• Hur drar forskarsamhället och näringslivet i Sverige nytta av ESS?

• Hur säkrar vi spridning av kunskap och FoU inom avancerad materialforskning och högteknologi?

• Från accelerator till inkubator: kan innovationssystemet ta tillvara på Big Science?

• Är Sverige rustat för att ta tillvara på ESS? Vilka strategier finns?

• Vilka lärdomar kan Sverige ta med sig från den internationella forskningen?

• Hur kan ESS bidra till bilden av Sverige utomlands?

Tid och plats:

Måndagen den 4 juli, kl. 10.00–11.30

Öresundshuset, Donners plats, Hästgatan 1 i Visby

Medverkande:

Peter Honeth, statssekreterare, Utbildningsdepartementet

William G. Stirling, Scientific Coordinator GIANT Project, Grenoble

Madelene Sandström, VD, KK-stiftelsen

Annika Rembe, generaldirektör, Svenska Institutet

Lars Börjesson, ordförande i ESS styrkommitté, styrelseordförande MAX IV-laboratoriet

Kjell Möller, projektdirektör, ESS

Mats Lindroos, acceleratorchef, ESS

Tomas Lundqvist, Director Cell Protein and Structural Sciences, AstraZeneca

Moderator: Johan Wester, Anagram Produktion AB

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics, ESS, marianne.ekdahl@esss.se,   46-(0)46-222 83 89

Thomas Brunk, Aspekta AB, +46-(0)768-52 15 78

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av värdländerna Sverige och Danmark. ESS AB arbetar idag huvudsakligen med projektering och teknisk design i samarbete med svenska och utländska universitet och laboratorier. Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.