ESS nya byggchef vill göra ESS till ett landmärke

European Spallation Source har rekryterat Kent Hedin för att leda byggnationen av den europeiska forskningsanläggningen ESS.

Kent Hedin kommer att leda arbetet med projektering och byggnation av konventionella byggnader och system vid ESS, det vill säga icke-vetenskaplig och teknisk utrustning. Som Division Head of Conventional Facilities kommer han att leda arbetet med utformningen av byggnader och system i nära dialog med de forskare och ingenjörer som leder utvecklingen av ESS vetenskapliga och tekniska utrustning.

Kent Hedin har många års erfarenhet av högteknologiska byggprojekt i Sverige och utomlands. Han är för närvarande chef för processutveckling på NCC. Han har tidigare varit NCC:s projektchef för Turning Torso i Malmö och bolagets projektchef för den nya Malmö arena. Han kommer att börja arbeta för ESS när hans nuvarande arbetsuppgifter tillåter.

- Som byggchef vill jag bidra till att ESS blir en vetenskaplig och teknisk framgång och ett verkligt landmärke, säger Kent Hedin. ESS är ett av de viktigaste projekten i regionen någonsin, och kommer att påverka regionen enormt.

- ESS är också ett projekt med en spännande blandning av forskning, ingenjörskonst & högteknologi, byggnation i stor skala och arkitektur.

Den planerade europeiska forskningsanläggningen ESS kommer att kosta 14-15 miljarder svenska kronor att bygga, Av den sammanlagda kostnaden kommer teknisk och vetenskaplig utrustning att utgöra cirka två tredjedelar, och den konventionella byggnationen, som Kent Hedin kommer att ansvara för, en tredjedel.

- Att byggnader och system är väl utformade och fungerar väl tillsammans med den tekniska utrustningen och de forskare som använder anläggningen kommer att vara avgörande för ESS som forskningsanläggning.  Nu vill vi inte bara bygga en forskningsanläggning. Tillsammans med MAXIV och Science City vill vi bygga upp en attraktiv forskningsby i en campus-liknande miljö, för att locka de bästa forskarna från hela världen, säger Patrik Carlsson, teknisk direktör på ESS.

- Kent Hedin kommer att vara en nyckelperson i det arbetet, och jag ser fram emot att arbeta med honom. Kent har bred erfarenhet av komplexa internationella byggprojekt med många aktörer, och han är rätt person att leda konstruktionen av ESS tillsammans med våra forskare.

Patrik Carlsson, Director Accelerator & Target, patrik.carlsson@esss.se,   46 (0)709-82 31 45

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics, marianne.ekdahl@esss.se,   46-(0)46-222 83 89

ESS är ett europeiskt forskningsprojekt, som ska byggas i Lund. Minst 17 länder kommer att samarbeta för att konstruera, finansiera, bygga och driva ESS-anläggningen. Partnerländerna är idag: Sverige, Danmark, Spanien, Estland, Frankrike, Island, Italien, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland och Ungern.

European Spallation Source ESS AB är ett statligt bolag, idag ägt av värdländerna Sverige och Danmark. ESS arbetar idag huvudsakligen med projektering och teknisk design i samarbete med svenska och utländska universitet och laboratorier. Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.