ESS säkrar byggtakt med bryggfinansiering

European Spallation Source ERIC (ESS) har i dag i Lund tecknat avtal om en kreditram på totalt 300 miljoner euro med European Investment Bank (EIB), Nordic Investment Bank (NIB) och Svensk Exportkredit (SEK). Bryggfinansieringen gör det möjligt för ESS att följa sin aggressiva tidsplan för forskningsanläggningen i det här skedet av byggnationsfasen.

- Med stöd från EIB, NIB och SEK kan vi fortsätta arbetet med att i fortsatt snabb takt bygga världens främsta forskningsanläggning baserad på neutroner, säger Agneta Nestenborg, ESS Director for Administration. Det är viktigt för ESS att säkerställa likviditeten för att möta projektets kostnader och undvika kostsamma förseningar.

Avtalet, som skrevs under på ESS-bygget i dag i närvaro av bland andra representanter för EU-kommissionen, de tre finansiella instituten och ESS, ger forskningsinfrastrukturprojektet i Lund en kreditram som sträcker sig över sju år. EIB, NIB och SEK bidrar vardera med upp till 100 miljoner euro, totalt 300 miljoner euro. Med hjälp av denna sedan länge planerade bryggfinansiering kan ESS möta kostnaderna i den takt de uppstår under det snabbt framskridande byggprojektet, utan att riskera att försenas. De flesta medlemsländerna vill ha en linjär utbetalningsplan, där de betalar lika stora belopp till organisationen varje år, medan projektets likviditetsbehov är större i det här skedet av byggfasen.

- Det är fullkomligt logiskt för EIB att stödja en europeisk forskningsinfrastruktur som kommer att underlätta vetenskapliga samarbeten mellan länderna i Europa, säger Jan Vapaavuori, EIB Vice-President. Dessutom skapar ESS unika, banbrytande forskningskapacitet betydande och spännande nya möjligheter inom biovetenskap, energi- och miljöteknik, som också är prioriterade mål för EIB.

Det är första gången som EIB, NIB och SEK gemensamt går in och beviljar bryggfinansiering till ett stort europeiskt forskingsinfrastrukturprojekt, och på så vis främjar europeisk forskning och innovation. ESS är en högprioriterad materialforskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla, som planeras leverera de första neutronerna 2019 och öppna för forskning 2023.

- ESS kommer att bli en av de största materialforskningsanläggningarna i Europa, och den bygger på samarbete och kunskapshantering i regionen. NIB bidrar till att göra denna flervetenskapliga anläggning till ett viktigt nav för nordisk forskning och innovation, säger Henrik Normann, NIB President & CEO.

Innan avtalet skrevs på i dag kunde de närvarande representanterna själva se framstegen i byggprojektet under en guidad tur på området. 25 procent av ESS-projektet är färdigställt och de första större tekniska komponenter som levererats från en av ESS in-kind partners håller just på att sättas på plats. Installationer av utrustning i kryo-byggnaden intill acceleratortunneln inleds i december, och installationsfasen kommer att ta fart på allvar under 2017.

Foton:

För mer information:

Julia Öberg, ESS Press Officer, +46 46 888 33 11/+46 721 79 23 11 julia.oberg@esss.se

European Spallation Source ERIC är ett europeiskt konsortium för forskningsinfrastruktur, med för närvarande 15 medlems- och observatörsländer och uppgiften att bygga och driva ESS. Den flervetenskapliga forskningsanläggningen byggs i nordöstra Lund, med en totalkostnad på 1,84 miljarder euro.

Med stöd från EIB, NIB och SEK kan vi fortsätta arbetet med att i fortsatt snabb takt bygga världens främsta forskningsanläggning baserad på neutroner. Det är viktigt för ESS att säkerställa likviditeten för att möta projektets kostnader och undvika kostsamma förseningar.
Agneta Nestenborg, ESS Director for Administration
Det är fullkomligt logiskt för EIB att stödja en europeisk forskningsinfrastruktur som kommer att underlätta vetenskapliga samarbeten mellan länderna i Europa. Dessutom skapar ESS unika, banbrytande forskningskapacitet betydande och spännande nya möjligheter inom biovetenskap, energi- och miljöteknik, som också är prioriterade mål för EIB.
Jan Vapaavuori, EIB Vice-President
ESS kommer att bli en av de största materialforskningsanläggningarna i Europa, och den bygger på samarbete och kunskapshantering i regionen. NIB bidrar till att göra denna flervetenskapliga anläggning till ett viktigt nav för nordisk forskning och innovation.
Henrik Normann, NIB President & CEO