ESS ska använda volfram som målmaterial

ESS kommer att använda volfram som målmaterial i den framtida forskningsanläggningen European Spallation Source. Volfram kommer att ge minsta möjliga miljöpåverkan, och samtidigt säkra de bästa forskningsmöjligheterna.

Efter flera års studier av olika målmaterial och tekniska utformningar, har nu beslutats att ESS ska byggas med ett roterande mål av metallen volfram. Detta kommer att utgöra grunden för den uppdaterade tekniska designen av ESS, som ska vara färdig i början av 2013.

- Valet av utformning för målet och målstationen är sannolikt det viktigaste enskilda beslutet i ESS tekniska design, säger Patrik Carlsson, ESS tekniske direktör. Efter flera års intensivt arbete, har vi nu nått denna milstolpe, och tagit fram en utformning som är den bästa både ur vetenskaplig synvinkel och som lättast uppfyller miljö- och säkerhetskraven.

ESS kommer att bli en forskningsanläggning där neutroner används på motsvarande sätt som ljus i ett mikroskop för studier av organiska och inorganiska material. Neutronerna produceras i målstationen, och därför är målstationens utformning av största betydelse för de framtida forskningsmöjligheterna. För att ESS ska kunna producera många gånger fler neutroner än liknande forskningsanläggningar, och därmed ge forskarna ett betydligt mer kraftfullt ”mikroskop”, har målets design baserats på omfattande teknisk R&D och den samlade expertisen hos ett stort antal forskare världen över.

- Jag är särskilt nöjd över att beslutet kommer att bidra till att minimera ESS potentiella miljöpåverkan. Det har varit ett av våra huvudsakliga urvalskriterier. Jag ser det som naturligt att ett modernt stort forskningslaboratorium tar ansvar för att göra forskningsvärlden mer hållbar, säger Colin Carlile ESS generaldirektör.

Beslutet har fattats av ESS styrelse, av representanterna för de 17 partnerländerna i ESS internationella styrgrupp, och på inrådan av ESS tekniska rådgivande kommitté. Det har fattats på grundval av analyser och förslag gjorda av ESS och av ett stort antal forskare vid ett tjugotal av ESS partnerlaboratorier, och på grundval av internationella erfarenheter vid liknande forskningsanläggningar.

Det valda konceptet för målstationen ersätter ESS tidigare tekniska design som härrör från 2002/2003, och som innehöll en design med kvicksilver som målmaterial. Andra alternativ som studerats är till exempel rent bly eller en blandning av bly och vismut.

Vanliga frågor och svar om beslutet, se ESS hemsida:

För mer information, kontakta:

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics, marianne.ekdahl@esss.se,   46-(0)46-222 83 89

ESS är ett europeiskt forskningsprojekt, som ska byggas i Lund. Minst 17 länder kommer att samarbeta för att konstruera, finansiera, bygga och driva ESS-anläggningen. Partnerländerna är idag: Sverige, Danmark, Spanien, Estland, Frankrike, Island, Italien, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern.

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av värdländerna Sverige och Danmark. ESS AB arbetar idag huvudsakligen med projektering och teknisk design i samarbete med svenska och utländska universitet och laboratorier. Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.