ESS startar rekryteringen av projektdirektör

European Spallation Source har idag startat rekryteringen av den projektdirektör som ska leda ESS projektkontor och övervaka byggnationen.

ESS projektorganisation växer kraftigt. Projektdirektören kommer att ansvara för och leda all planering, koordinering, kontroll och uppföljning i samband med byggnationen av forskningsanläggningen ESS. Han eller hon kommer också att utveckla en teknisk samarbetsstrategi.

Projektdirektören blir en nyckelperson i ESS ledning och blir ansvarig för att byggnationen av ESS svarar mot fastlagd budget, tidsplan och kravspecifikationer, och dessutom svarar mot forskarsamhällets intentioner.

- ESS är ett av de största och mest komplexa forskningsprojekten i vår tid, och vi söker efter en person med exceptionella ledaregenskaper, som kan göra ESS vision till verklighet, säger Colin Carlile, VD för ESS.

- Vi söker efter en person med erfarenhet av att leda komplexa projekt med tekniska utmaningar, och som också har ett verkligt intresse av forskning. Detta är ett unikt projekt, och projektdirektören måste ha förståelse för projektets karaktär och aldrig förlora ur sikte sitt uppdrag att bygga ESS till den fulla vetenskapliga potentialen.

För mer detaljer om rekryteringen, se www.esss.se/careers.

Colin Carlile, VD & Director, colin.carlile@esss.se,  +46 (0)761 33 33 99

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics, marianne.ekdahl@esss.se,  +46-(0)46-222 83 89

ESS är ett sameuropeiskt projekt liknande CERN i Génève. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som ska byggas i Lund, men ESS kommer att konstrueras, finansieras och drivas gemensamt av minst 16 europeiska länder. Den svenska regeringen har utlovat 35 procent av investeringskostnaderna på cirka 14 miljarder kronor och 10 procent av driftskostnaderna.

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag helägt av den svenska staten. ESS AB har tilluppgift att planera, projektera, finansiera, uppföra, äga, förvalta, driva och underhålla den kommande forskningsanläggningen ESS.

Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.