ESS svarar angående medierapportering

European Spallation Source är en världsledande forskningsanläggning som byggs av en internationell organisation, baserad på ett EU-ramverk utvecklat speciellt för forskningsinfrastruktur (ERIC). Det är inte vår sak att kommentera interna beslutsprocesser i något av medlemsländerna, inklusive värdländerna Sverige och Danmark. Men under de senaste veckorna har den lokala tidningen Sydsvenskan/HD publicerat artiklar som på ett felaktigt sätt beskriver ESS verksamhet och dessa artiklar kräver ett svar.

I motsats till vad som rapporterats har ESS inget inflytande över hur medlemsländerna finansierar sitt bidrag eller var denna finansiering kommer ifrån. I artiklarna har reportrarna felaktigt påstått att det finns en koppling mellan anställningen av den förra regionstyrelseordföranden Pia Kinhult och ”löften” om finansiellt bidrag från Region Skåne.

ESS kontaktades aldrig inför denna publicering och det finns inte heller några andra belägg för påståendet i tidningens egen rapportering. Tvärtom visar tidningens artiklar att det formella beslutet om Region Skånes bidrag togs i juni 2016, långt efter det att Pia Kinhult lämnat posten.

Det rapporterades flitigt i medierna när Pia Kinhult blev anställd av ESS under hösten 2014. Hennes beslut att fortsätta sin gärning inom den publika sektorn, på ESS, är en logisk fortsättning på ett mer än 10-årigt framgångsrikt arbete med de regionala utvecklings- och innovationsfrågorna. I dag är Pia Kinhult en del av ett team bestående av 400 personer från 48 länder som alla bor, betalar skatter och arbetar med att bygga en världsledande forskningsanläggning i den här regionen.

ESS anställda arbetar väldigt hårt med att upprätthålla en synnerligen ambitiös tidsplan för att kunna erbjuda fullt fungerande forskningsmöjligheter redan 2023. Nyligen beviljade tre stora finansiella institut en kreditram efter att noggrant ha undersökt projektets finansiella status, vilket möjliggör tidsplanen och visar vilket förtroende som finns för ESS. Detta kan knappast, som det gjorts i rapporteringen, beskrivas som en ”finansiell kris”.

I en senare artikel i Sydsvenskan fokuseras på den medfinansiering till ESS som kommer från Region Skåne. Det är en viktig rapportering men den balanseras inte alls mot det faktum att ESS kommer att betyda att andra länder kommer att bidra med över en miljard kronor årligen till regionen genom anläggningens driftsbudget. Detta motsvarar totalt mer än 60 miljarder kronor fram till 2065 i inflöde till bruttoregionalprodukten. Forskningen på ESS kommer att söka svar på de stora utmaningar som världen står inför, inom bland annat energi, material och life science, och den kommer att stimulera såväl innovation som företagande. Andra länder var med och tävlade om att få stå värd för anläggningen just på grund av dessa vinster.

Forskarsamhällets och Europas ögon vilar på Lund. Det är ett stort ansvar att vara värd för ett så stort och komplext högteknologiskt projekt. Men en viktig anledning till att ESS byggs just i Sverige är att landet är känt för att vara en nation som håller sina löften.

Vi på ESS är medvetna om de utmaningar som våra intressenter har och den unika roll vi har i regionen. Vi är en organisation som arbetar på vetenskaplig grund och delar gärna med oss av vår historia och om de utmaningar som ligger framför oss när vi nu konstruerar och bygger en forskningsanläggning i världsklass som våra värdar kan vara stolta över. Därför är det av stor vikt för oss att förmedla att fakta i sig skapar en tillräckligt fängslande historia.

Julia Öberg, ESS Press Officer, +46 46 888 33 11/+46 721 79 23 11 julia.oberg@esss.se

European Spallation Source ERIC är ett europeiskt konsortium för forskningsinfrastruktur, med för närvarande 15 medlems- och observatörsländer och uppgiften att bygga och driva ESS. Den flervetenskapliga forskningsanläggningen byggs i nordöstra Lund, med en totalkostnad på 1,84 miljarder euro.