ESS utser Helmut Schober till Director General

European Spallation Source (ESS) Council har utnämnt Helmut Schober till ny Director General för den världsledande forskningsanläggningen som är under uppbyggnad i Lund. Helmut Schober är Director för det europeiska forskningscentret Institut Laue-Langevin (ILL) i Frankrike och tillträder sin tjänst på ESS den 1 november.

- Det är med glädje jag kan meddela att ESS Council har utsett professor Helmut Schober till Director General på ESS, säger Beatrix Vierkorn-Rudolph, ordförande för ESS Council. Helmut Schober har lång erfarenhet av att använda neutroner för forskning och stor kännedom om att leda en europeisk forskningsanläggning. Han kommer att leda ESS i övergången från ett byggprojekt till en internationell Big Science-anläggning.

2016 blev Helmut Schober Director för den globalt ledande reaktorbaserade neutronkällan ILL, efter över 20 år inom organisationen. Han var tills helt nyligen ordförande för intresseorganisationen League of advanced European Neutron Sources (LENS), i vilken ESS är medlem, och är sedan 2020 ordförande för European International Research Organisations forum (EIROforum). Schober är en tongivande person inom den europeiska forskarvärlden och känner väl till ESS-projektet, som tidigare medlem i ESS Scientific Advisory Committee.

Professor Schober är doktor i Fysik och arbetade som forskare på Mainz universitet och Forschungszentrum Karlsruhe i Tyskland innan han kom till ILL 1994. Hans forskning har fokuserat på funktionella material inom ett brett spektrum, från nanostrukturer till glas och vätskor.

- Jag är hedrad över att utses till ESS Director General. ESS är en absolut nödvändig byggsten för att bevara Europas långvariga globala ledarskap inom forskning med neutroner. Dess oöverträffade kapacitet möjliggör unik vetenskaplig insikt i material, vilket kommer att bidra till att lösa många av de stora utmaningar som vårt samhälle står inför, säger Helmut Schober. Tillsammans med ESS personal och våra partners kommer allt mitt fokus ligga på att leverera en dynamisk forskningsanläggning så snart möjligt.

Europa har en lång tradition av spetskompetens inom forskning med neutroner. ESS är av strategisk betydelse för europeisk forskning och innovation för att ytterligare stärka och befästa Europas ledande position inom materialvetenskap. ESS kommer att avsevärt överträffa andra liknande anläggningar i världen och medföra nya forskningsmöjligheter genom sitt höga neutronflöde och sina toppmoderna instrument.

Helmut Schober ansluter till ESS i ett viktigt skede i projektet, då byggarbetena är på väg att slutföras och installationer av teknisk utrustning och driftsättning av delar av anläggningen intensifieras. En viktig milstolpe för ESS under 2021 blir driftsättningen av den första delen av linjäracceleratorn, som förväntas äga rum efter sommaren.

Foto: Cedrine Tresca

Mer information:
Julia Öberg, ESS Press Officer,  +46 (0)721 79 23 11 julia.oberg@ess.eu

Om ESS
European Spallation Source (ESS) är en flervetenskaplig forskningsanläggning som baseras på världens mest kraftfulla neutronkälla och byggs i Lund. ESS kommer att öppna vägen för banbrytande forskningsgenombrott inom material, energi, hälsa och miljö, och bidra till att lösa vår tids stora samhällsutmaningar. Varje år kommer tusentals forskare från hela världen att besöka ESS för att ta del av anläggningens unika forskningsmöjligheter inom materialforskning och life science. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som har 13 medlemsländer från hela Europa.

Helmut Schober utsedd till ny Director General på ESS
Namnkunnig forskningschef ansluter till forskningsanläggningen ESS i november

Det är med glädje jag kan meddela att ESS Council har utsett professor Helmut Schober till Director General på ESS. Helmut Schober har lång erfarenhet av att använda neutroner för forskning och stor kännedom om att leda en europeisk forskningsanläggning. Han kommer att leda ESS i övergången från ett byggprojekt till en internationell Big Science-anläggning.
Beatrix Vierkorn-Rudolph, ordförande för European Spallation Source (ESS) Council.
Jag är hedrad över att utses till ESS Director General. ESS är en absolut nödvändig byggsten för att bevara Europas långvariga globala ledarskap inom forskning med neutroner. Dess oöverträffade kapacitet möjliggör unik vetenskaplig insikt i material, vilket kommer att bidra till att lösa många av de stora utmaningar som vårt samhälle står inför. Tillsammans med ESS personal och våra partners kommer allt mitt fokus ligga på att leverera en dynamisk forskningsanläggning så snart möjligt.
Helmut Schober