ESS välkomnar CATE, ett pilotprojekt inom acceleratorteknik

På tisdag går startskottet för EU-projektet CATE, projektet som ska sprida högteknologiskt kunnande från ESS och andra stora forskningsanläggningar till näringslivet. ESS välkomnar Cluster for Accelerator Technology som ett unik möjlighet för skandinavisk industri till kompetensuppbyggnad. Målet är att ge företagen en stärkt konkurrenskraft på en internationell marknad.

I projektet CATE får företag i Sverige, Danmark och Norge möjligheten till kompetensutveckling inom en intressant och framtidsinriktad sektor. CATE kommer också att ge industrin möjlighet till värdefullt nätverkande. Design och konstruktion av partikelacceleratorer bygger på samarbeten mellan forskare och företag, och ofta går företag samman i nätverk för att leverera rätt kombination av expertkompetenser för dessa högteknologiska uppdrag.

Vi är glada över att CATE kommer att bidra till att sprida avancerad know-how till mindre företag, säger Mats Lindroos, som leder ESS Acceleratordivision. Redan idag vill många företag vara med och bidra till design, konstruktion och underhåll av ESS och andra teknologiskt mycket avancerade acceleratorlaboratorier. Men många företag behöver stärka sin kompetens för att kunna leverera till acceleratorprojekt.

Det finns en stor potential att stärka den högteknologiska kompetensen i näringslivet i regionen, säger Wolfgang Hees, senior acceleratoringenjör vid ESS, som deltar i CATE-projektet. Industrin behöver forskarna för att få tillgång till den senaste, forskningsbaserade tekniken. Och forskarna behöver industrins R&D-kunnande för att förverkliga avancerade forskningsprojekt.

Tisdag den 25 januari hålls den första partnerskapskonferensen inom CATE. Kurser och kompetensuppbyggnad inom CATE kommer att skräddarsys för att täcka både teori och praktik, från kryoteknik och elektronik, till praktisk handledning, studiebesök på CERN och produktion av en prototyp.

CATE är ett projekt inom Interreg IV Öresund - Kattegatt - Skagerrak. Följande organisationer deltar i projektet: Fysiska institutionen vid Lunds universitet, Öresundsuniversitetet, Chalmers Tekniska Högskola, European Spallation Source, Aarhus Universitet, Universitet i Oslo, Lund University Commissioned Education, Force Technology, Risø DTU, Region Sjælland, Region Skåne, Lunds universitet Inköp och upphandling, Västra Götalandsregionen, Væksthus Midtjylland, Technology Transfer & Entrepreneurship, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, Oslo Teknopol, Dansk Industri samt Svenskt Näringsliv.

Projektet kommer at ha nära samverkan med projektet ESS MAXIV i Regionen - TITA, som bedrivs i Skåne och Blekinge, och med Big Science Sekretariatet, baserat på Risö DTU.

Mats Lindroos, Head of Accelerator Division. mats.lindroos@esss.se +46-(0)46-222 88 99

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics. marianne.ekdahl@esss.se +46-(0)46-222 83 89

ESS är ett sameuropeiskt projekt liknande CERN i Génève. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som ska byggas i Lund, men ESS kommer att konstrueras, finansieras och drivas gemensamt av minst 16 europeiska länder. Den svenska regeringen har utlovat 35 procent av investeringskostnaderna på cirka 14 miljarder kronor och 10 procent av driftskostnaderna.

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av den svenska och den danska staten. ESS AB har tilluppgift att planera, projektera, finansiera, uppföra, äga, förvalta, driva och underhålla den kommande forskningsanläggningen ESS.

Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.