ESS välkomnar Lars Anell som ny chefsförhandlare

Lars Anell har utnämnts till chefsförhandlare för de förestående slutliga förhandlingarna med partnerländerna i ESS-projektet. Tillsättningen välkomnas av ESS som ett nyckelbeslut i det pågåendet arbetet.

Som chefsförhandlare kommer Lars Anell att leda förhandlingarna med de 17 partnerländerna i ESS-projektet om deras andel och partnerskap i projektet, på uppdrag av värdländerna Sverige och Danmark. Utnämningen har gjorts av den svenska regeringen. European Spallation Source ESS AB kommer att bistå Lars Anell i uppdraget, som startar den 1 september 2011 och som ska leda fram till bindande avtal med samtliga partnerländer om medverkan och finansiering.

- Vi välkomnar utnämningen av Lars Anell, och ser mycket fram emot vårt kommande samarbete, säger Colin Carlile, ESS generaldirektör.

- Vi befinner oss i den viktiga förberedande fas som syftar till att lägga en tekniskt, vetenskapligt och finansiellt stark grund för den framtida forskningsanläggningen ESS. Chefsförhandlaren har en av nyckelrollerna för att säkra detta omfattande arbete, vilket syftar till att ESS ska kunna ge partnerländerna möjligheter till avancerad forskning inom en mängd områden, från energi till life science, säger Sven Landelius, styrelseordförande i ESS.

Lars Anell är för närvarande styrelseordförande i Vetenskapsrådet. Han har tidigare varit Sveriges FN-ambassadör i Génève samt Sveriges ambassadör till de Europeiska Gemenskaperna. Han har också varit styrelseordförande för Umeå universitet och ordförande i FN:s Intergovernmental Group on Science and Technology.

Sveriges tidigare chefsförhandlare för ESS Allan Larsson ledde förhandlingarna fram till beslutet om att bygga ESS i Lund. ESS arbetar idag med projektplanering, teknisk design, byggförberedelser, tillståndsprocesser och planering av framtida forskningsprogram. Målsättningen är att den slutliga tekniska designen samt en finansieringsplan för konstruktion och drift ska vara klara i början av 2013. I samband med detta arbete kommer förhandlingar om samtliga partnerländers andel och partnerskap i ESS-projektet att äga rum. När dessa förhandlingar avslutats kan en internationell konvention mellan samtliga partnerländer upprättas.

För mer information, kontakta:

Colin Carlile, CEO & Director-General, colin.carlile@esss.se,   46 (0)761 33 33 99

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics, marianne.ekdahl@esss.se,   46-(0)46-222 83 89

ESS är ett europeiskt forskningsprojekt, som ska byggas i Lund. Minst 17 länder kommer att samarbeta för att konstruera, finansiera, bygga och driva ESS-anläggningen. Partnerländerna är idag: Sverige, Danmark, Spanien, Estland, Frankrike, Island, Italien, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern.

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av värdländerna Sverige och Danmark. ESS AB arbetar idag huvudsakligen med projektering och teknisk design i samarbete med svenska och utländska universitet och laboratorier. Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.