EU-minister Birgitta Ohlsson besökte ESS

Idag fredag har EU-minister Birgitta Ohlsson besökt European Spallation Source i Lund och platsen där ESS planeras att byggas.

Birgitta Ohlsson besökte under förmiddagen platsen där ESS ska byggas i nordöstra Lund, och fick information om planerna och om det pågående arbetet. Hon togs emot av ESS VD Colin Carlile och ESS styrelseordförande Sven Landelius, samt av byggansvariga, forskare och ingenjörer inom ESS-organisationen.

EU-ministern fick information om hur ESS-anläggningen planeras ta form i landskapet, och passade på att ställa frågor om tidsplanering, framtida forskningsmöjligheter, det europeiska ESS-samarbetet och forskningssamarbetet mellan ESS och det kommande MAXIV-laboratoriet.

- Med 17 medlemsländer är ESS en symbol för europeiskt samarbete, säger Birgitta Ohlsson. ESS är det största europeiska projektet i Sverige någonsin, men även ett av de största forskningsprojekten i Europa någonsin. Det är en fjäder i hatten för svensk forskning att Sverige står värd för ett sådant projekt.

- Forskning och utveckling är också en pelare i EU2020-strategin. Investeringar i forskning är en viktig drivkraft för tillväxt, innovationer och jobb i Sverige och i hela Europa, och utgör därför en betydande satsning på framtiden, fortsätter Birgitta Ohlsson.

Tidigare under besöket träffade EU-ministern ESS ledning för att tala om den europeiska dimensionen i ESS-projektet och om ESS ur ett europeisk forskningspolitiskt perspektiv.

- Jag är mycket glad för det stora politiska stöd som finns för ESS-projektet, och som återigen manifesterats här idag. Ett starkt engagemang är nödvändigt för att Sverige ska kunna ro iland ett så stort projekt som ESS, säger ESS VD Colin Carlile.

Colin Carlile, CEO & Director-General, colin.carlile@esss.se,   46 (0)761 33 33 99

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics, marianne.ekdahl@esss.se,   46-(0)46-222 83 89

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av värdländerna Sverige och Danmark. ESS AB arbetar idag huvudsakligen med projektering och teknisk design i samarbete med svenska och utländska universitet och laboratorier. Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.