European Spallation Source i Lund är Skandinaviens första ERIC

LUNDEuropean Spallation Source (ESS) högtidlighöll i dag på byggområdet i norra Lund en viktig milstolpe för projektet. Nu är organisationen formellt ett europeiskt forskningsinfrastrukturkonsortium (ERIC). EU-kommissionens generaldirektör för Forskning och Innovation, Robert-Jan Smits, överlämnade vid en ceremoni en officiell ERIC-plakett till ESS. De svenska och danska forskningsministrarna Helene Hellmark Knutsson och Esben Lunde Larsen var också på plats liksom representanter för partnerländerna.

European Spallation Source blir Skandinaviens första ERIC och den elfte i Europa. ERIC är en organisationsform som EU tagit fram för att underlätta för stora europeiska forskningsanläggningar. I och med inrättandet av European Spallation Source ERIC får ESS en juridisk ställning i alla medlems- och observatörsländer, som möjliggör för länderna att delta i beslutsfattandet och direkt bidra till finansieringen av ESS.

- European Spallation Source är en av de mest imponerande europeiska forskningsinfrastrukturerna, som nu dessutom får en prestigefylld ERIC-status, säger Robert-Jan Smits. ESS kommer att göra det möjligt för Europa att behålla sin ledarposition inom neutronbaserad forskning. Detta flervetenskapliga centrum leder till ökad innovation och konkurrenskraft.

Forskningsanläggningen ESS baseras på världens kraftfullaste neutronkälla och är ett av de högst prioriterade forskningsinfrastrukturprojekten i Europa. Nu inleds det EU-finansierade treåriga projektet BrightnESS med målet att optimera ESS vetenskapliga och tekniska prestanda och genomslag. EU bidrar med närmare 20 miljoner euro till BrightnESS inom ramen för forskningsprogrammet Horisont 2020. 18 europeiska instititut och universitet från 11 länder deltar i projektet, däribland universiteten i Lund och Köpenhamn och CERN i Schweiz.

- Nu går vi in i en ny fas av det europeiska partnerskapet ESS, med betoning på det gemensamma ägandet av hela projektet och anläggningen, säger Jim Yeck, ESS Director General. EU:s stöd genom BrightnESS och andra Horisont 2020-projekt visar hur högt ESS prioriteras och vilket engagemang som finns för att göra ESS till en framgångssaga.

EU-kommissionen beslut att inrätta European Spallation Source som ERIC togs i mitten av augusti och trädde formellt i kraft den 31 augusti 2015. European Spallation Source ERIC:s grundarländer är: Danmark, Estland, Frankrike, Italien, Norge, Polen, Schweiz, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Ungern. Belgien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien deltar till en början som observatörsländer och planerar att bli fullvärdiga medlemmar inom en snar framtid. Grekland har också uttryckt en önskan att gå med som observatörsland.

European Spallation Source ESS AB bildades som ett statligt aktiebolag ägt av de svenska och danska regeringarna. Aktiebolagets tillgångar, åtaganden och personal kommer att överföras till European Spallation Source ERIC den 1 oktober och avvecklas efter 2015.

För mer information:
Julia Öberg, ESS Press Officer, +46 46 888 33 11 / +46 (0)721 79 23 11 julia.oberg@esss.se

Allen Weeks, ESS Head of Communications, +46 46 888 21 52

EU-Kommissionens ERIC-information: https://ec.europa.eu/research/infrastructures/index_en.cfm?pg=eric

European Spallation Source (ESS) är en flervetenskaplig forskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla. ESS förväntas producera de första neutronerna innan decenniets slut.

Robert-Jan Smits, EU-kommissionens generaldirektör för Forskning och Innovation
Jim Yeck, ESS Director General