European Spallation Source i Lund Skandinaviens första ERIC

Forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) i Lund högtidlighåller vid en ceremoni den 8 september det historiska inrättandet av European Spallation Source som ett konsortium för europeisk forskningsinfrastruktur, (ERIC). EU-kommissionens generaldirektör för Forskning och Innovation Robert-Jan Smits samt de svenska och danska forskningsministrarna Helene Hellmark Knutsson och Esben Lunde Larsen kommer att delta på plats under ceremonin.

European Spallation Source är den första ERIC som etableras i Skandinavien och den elfte i Europa. Att ESS går från ESS AB till en ny organisationsform möjliggör för dess partnerländer att delta i beslut om och direkt finansiera forskningsanläggningen. EU-kommissionens beslut att inrätta European Spallation Source ERIC trädde i kraft den 31 augusti 2015.

EU-kommissionens generaldirektör för Forskning och Innovation Robert-Jan Smits kommer under ceremonin att överlämna en ERIC-minnesplakett till ESS Director General Jim Yeck för att bekräfta European Spallation Source ERIC:s juridiska ställning. Det kommer också att genomföras en guidad visning i buss på ESS byggområde strax norr om Lund.

Media är varmt välkomna att delta.

Plats: Byggområdet ESS, Odarslövsvägen 113, Lund

Tid: 8 september 10.00 - 13.00

10.00   Högtidstal

11.00   Överlämning ERIC-plakett

11.15   Enskilda intervjuer

11.40   Guidad busstur på ESS byggområde

För mer information:
Julia Öberg, Press Officer ESS +46 (0)721-79 23 11 julia.oberg@ess.se

European Spallation Source (ESS) är en flervetenskaplig forskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla. ESS förväntas producera de första neutronerna innan decenniets slut.