Hållbar energilösning för ESS sparar 165 000 ton CO2 om året och sänker driftskostnaderna

Genom att använda energin mer effektivt och återvinna överskottet kan ESS spara 165 000 ton CO2 per år och minska driftskostnaderna. Det visar den rapport som ESS, E.ON och Lunds Energi presenterade idag vid ett lanseringsevent på platsen för anläggningen.

ESS har ambitionen att bli världens första energimässigt hållbara forskningsanläggning och ett föredöme för andra stora forskningscentra. Under ett års tid har ESS, E.ON och Lunds Energi arbetat med de första tekniska lösningarna för hur ESS, världens främsta anläggning för materialforskning med neutroner, ska kunna bli energimässigt hållbar.

Energilösningarna bygger på fyra pelare: 1) Responsible, 20 % minskning av energiförbrukningen, 2) Renewable, 100 % användning av förnybar energi 3) Recyclable, 60 % återvinning av använd energi. 4) Reliable, energisystemen måste vara tillförlitliga.

- ESS har satt upp ambitiösa mål för en hållbar energianvändning. Idag kan vi visa hur vi tekniskt ska gå tillväga för att uppnå – och i vissa fall överträffa - de målen säger Thomas Parker, energichef vid ESS. Genom att gå igenom hela anläggningen och återvinna överskottsenergin kan vi spara både pengar och miljö.

Rapporten som presenterades bygger på de analyser och lösningar som ESS, E.ON och Lunds Energi tagit fram tillsammans. Arbetet omfattar en grundläggande energiinventering, lösningar för energieffektivisering av accelerator och kylsystem och grundläggande komponenter i ESS framtida energisystem. Lösningarna som innebär bland annat:

- Energiförbrukningen minskar från 350 GWh till 250 GWh, genom bland annat smarta kylsystem

- Koldioxidbesparing på 165.000 ton per år, jämfört med en konventionell energilösning

- ESS driftskostnader minskar med 150 miljoner kronor per år

- Tillförsel av fjärrvärme för 10.000 villor i Lund och Eslöv

- Elanslutning som ger tillförlitlighet för både ESS och närområdet

Energilösningarna som presenterats i förstudien idag kommer nu att vidareutvecklas.  Idag undertecknas det nya tvåårsavtal som ger Lunds Energi och E.ON förtroendet att fortsätta arbeta med energilösningen.

- Det känns väldigt roligt att vi, genom att nyttja våra redan etablerade energisystem, är med och utformar energilösningen för den första hållbara forskningsanläggningen i världen. Sverige är många gånger föregångsland i klimatarbetet. Samarbetet kring energilösningen är det goda exemplet på detta, säger Jan Samuelsson, koncernchef, Lunds Energikoncernen AB (publ).

- Genom vårt gemensamma arbete med ESS sätter vi agendan för framtida forskningsanläggningar världen över, samtidigt som vi bidrar till säkrare leveranser, minskade koldioxidutsläpp och mer förnybart i det nordiska energisystemet, säger Jonas Abrahamsson, koncernchef, E.ON Nordic.

Det nya avtalet sammanfaller med ESS projekteringsarbete 2011-2012, det vill säga den planering som föregår byggstart. I avtalet ingår förutom vidareutveckling av energilösningarna även hållbara transport- och avfallslösningar.

PRESSKIT

Följande material finns för nedladdning på www.ess-scandinavia.eu/press :

- Rapporten ”Energi för hållbar forskning. ESS energirapport 2011”

- Sammanfattande faktablad

- Illustrationer av energilösningarna, för publicering av media

- Pressbilder av Colin Carlile, Jan Samuelsson och Jonas Abrahamsson, samt projektledarna

- Bilder från lanseringseventet publiceras kl 15.00

Marianne Ekdahl, pressansvarig ESS, 046-2228389

Ulrika Prytz, informationschef Lunds Energikoncernen AB, 0702-52 00 98

Lisa Thorngren, projektledare E.ON, 0733-229653

ESS är ett sameuropeiskt projekt liknande CERN i Génève. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som ska byggas i Lund, men ESS kommer att konstrueras, finansieras och drivas gemensamt av minst 16 europeiska länder. Den svenska regeringen har utlovat 35 procent av investeringskostnaderna på cirka 14 miljarder kronor och 10 procent av driftskostnaderna.

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av den svenska och den danska staten. ESS AB har tilluppgift att planera, projektera, finansiera, uppföra, äga, förvalta, driva och underhålla den kommande forskningsanläggningen ESS.

Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.

E.ON

E.ON är ett av världens största energiföretag med etableringar i Europa, USA och Ryssland. E.ON Nordic ansvarar för E.ONs nordiska energimarknad och har som målsättning att erbjuda energilösningar som avsevärt förbättrar energisystemet och utvecklar konkurrensen lokalt, regionalt och globalt under parollen cleaner & better energy. E.ON Nordic har cirka en miljon kunder och 5 500 medarbetare. Omsättningen 2010 uppgick till cirka 43 miljarder SEK.

Lunds Energi

Lunds Energi ägs av LUNDS ENERGIKONCERNEN AB som via holdingbolaget Kraftringen ägs av Lunds (82,4 %) Eslövs (12 %), Hörby (3,5 %) samt Lomma (2,1 %) kommuner. Antalet energikunder uppgår till 286 000 och cirka 400 personer är anställda i koncernen. Verksamheten i 37 kommuner omsatte cirka tre miljarder kronor 2010 och omfattar elnät, elförsäljning, elproduktion, fjärrvärme, fjärrkyla, naturgas, kommunikationsnät, belysning samt entreprenad- och servicetjänster.