Internationell expertpanel: ”ESS har gjort imponerande framsteg och är redo för byggstart”

I den första stora utvärderingen av European Spallation Source-projektets utveckling, bedömer en internationell expertpanel att ESS-projektet är i gott skick och är redo att påbörja konstruktionsarbetet.

ESS kommer att bli ett center för materialforskning och life science, och en av världens största forskningsanläggningar. ESS-projektet, som har 17 europeiska partnerländer och huvudkontor i Lund, kommer snart att avsluta det pågående projekteringsarbetet och planerar därpå att gå in i nästa fas av projektet, konstruktionsarbetet, i början av 2013. Den första internationella utvärderingen av ESS-projektet gjord av internationella experter har nu ägt rum. I den rapport som färdigställts idag, bekräftar expertpanelen ESS-projektets snabba utveckling och beredskap att påbörja konstruktionsarbetet.

Rapporten ger tydligt grönt ljus för att starta konstruktionsarbetet. Expertpanelen fann att ESS-projektet är i gott skick, och var imponerad av projektets utveckling under de senaste åren: ”På mycket kort tid har en effektiv och professionell organisation byggts upp”. Panelen drog slutsatsen att tidsplaneringen är ambitiös, men ändamålsenlig, men fann också, som väntat, att betydande faktorer i det nuvarande politiska och ekonomiska landskapet i Europa, och förmågan att rekrytera rätt personal vid rätt tidpunkter, kan påverka projektet.

- Jag är mycket nöjd över att denna externa utvärdering har visat att ESS-projektet är på rätt spår och har gjort betydande framsteg. För ESS styrelse är budskapet att ESS är i gott skick betryggande. Det är mycket viktigt att vi nu kan sända detta styrkebevis till våra ägare, säger Sven Landelius, ESS styrelseordförande.

- Detta sänder en stark och positiv signal till våra 17 partnerländer när förhandlingarna om de formella avtalen och finansieringen av ESS nu går in i ett avgörande skede. Som ordförande för ESS internationella styrgrupp är jag särskilt nöjd med resultatet av utvärderingen, säger Lars Börjesson.

- Vi är glada över att utvärderingen finner ESS-projektet vid god hälsa och redo att gå in i konstruktionsarbetet. Våra anställda har gjort ett lysande arbete under de gångna två åren och jag vill gratulera dem till resultatet. Vi har ett vinnande team och jag är stolt över att leda dem, säger Colin Carlile, ESS VD.

Utvärderingen har varit den första i en serie som ska ske under ESS livstid. Utvärderingar är centrala processer för stora forskningslaboratorier, och ett värdefullt redskap för ägarna och för ledningen.

Expertpanelen har bestått av John Wood, generalsekreterare för Commonwealth Universities och tidigare ordförande för ESFRI, European Strategy Forum for Research Infrastructures, som ordförande, Thom Mason, direktör för ORNL, USA och Wolfgang Meissner, Executive Partner i InTech GmbH, Tyskland. Alla tre har erfarenhet från arbete med stora forskningsinfrastrukturanläggningar som ESS.

Sven Landelius, styrelseordförande, tel. 070 - 520 18 82

Lars Börjesson, ordförande i ESS internationella styrkommitté, lars.borjesson@chalmers.se, tel. 070 - 753 53 07

Marianne Ekdahl, press- och public affairsansvarig, marianne.ekdahl@esss.se,   46 (0)46 888 30 66

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av värdländerna Sverige och Danmark. ESS AB arbetar idag huvudsakligen med projektering och teknisk design i samarbete med svenska och utländska universitet och laboratorier. Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.