James H. Yeck blir ny VD för European Spallation Source

James H. Yeck har valts att bli nästa VD för European Spallation Source ESS AB. I mars 2013 tar James Yeck över från Colin Carlile, ESS-projektets första och nuvarande VD, vid en tidpunkt då ESS går in i konstruktionsfasen. James Yeck har lett konstruktionen av neutrinoteleskopet IceCube på Sydpolen, men även andra stora forskningsprojekt.

Colin Carlile, som är VD för ESS idag och ledde kampanjen att få ESS till Lund, fullbordar sitt kontrakt i slutet av februari 2013. James Yeck är idag direktör för neutrinoteleskopet IceCube, ett internationellt projekt under konstruktion på Sydpolen. James Yeck kommer att påbörja sin anställning vid ESS 1 januari 2013, och bli VD 1 mars.

När ESS står färdigt, blir det det världsledande centret för materialforskning och life science med neutroner. När ESS-projektet 2013 övergår från projekteringsfas till konstruktionsfas, kommer projektet också att ändra karaktär. James Yeck har rekryterats för att leda konstruktionen av ESS till den planerade invigningen 2019. Han har lång erfarenhet av att leda konstruktionen av liknande stora forskningsprojekt.

- Jag är mycket nöjd över att ha kunnat attrahera en så respekterad person som James Yeck till ESS-projektet. Hans bevisade kapacitet att leda konstruktionen av stora forskningsprojekt och att leda i en komplex omgivning kommer att bli en stor tillgång för ESS, sade ESS styrelseordförande Sven Landelius vid offentliggörandet.

- Colin Carlile har varit den avgörande drivande kraften bakom realiseringen av ESS som ett konkret projekt på den globala forskningsarenan. Han har lett etableringen av ESS-projektet och byggt upp en stabil grund med ett starkt team, och med James Yeck kommer vi även att säkra kontinuiteten, fortsatte Sven Landelius.

Colin Carlile har lett ESS-projektet sedan 2007, idag som generaldirektör och VD för European Spallation Source ESS AB, och tidigare som chef för ESS Scandinavia. Tillsammans med Allan Larsson, tidigare finansminister och styrelseordförande för Lunds universitet, ledde han arbetet att få ESS till Lund. Den kampanjen resulterade i att de europeiska forskningsministrarna valde Lund som säte för ESS. Colin Carlile har byggt upp organisationen från ett litet sekretariat till ett stort projekt med närmare 150 anställda, 60 partnerlaboratorier över hela världen, och med 17 partnerländer.

- Jag är mycket stolt över hur långt vi har fört ESS-projektet från en blygsam, men ambitiös, startpunkt. Vi har nått till en punkt när det är naturligt med en förändring av ledarskapet. James Yeck är rätt person att ta ESS-projektet framåt och in i konstruktionsarbetet, och jag hälsar honom varmt välkommen till ESS, säger Colin Carlile, ESS VD.

- Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda detta världsledande, men utmanande, projekt till färdigställande. Vi har en fantastisk resa framför oss, och jag ser mycket fram emot att påbörja den tillsammans med det professionella team som arbetar i projektet idag, säger James H. Yeck.

Sedan 2003 har James Yeck lett konstruktionen av IceCube Neutrino Observatory, placerat på Sydpolen, men baserat vid universitetet i Wisconsin-Madison, USA. Förutom detta, bidrog han under perioden 2006-2009 till konstruktionen av synkrotronljuskällan National Synchrotron Light Source II vid Brookhaven-laboratoriet, Long Island, USA, där han var biträdande projektdirektör. Tidigare i hans karriär var han projektdirektör för USA:s bidrag till konstruktionen av Large Hadron Collider (LHC) vid CERN, med ansvar för att leverera accelerator- och detektorteknik för 531 miljoner dollar. Hans yrkesbana började som projektchef vid USA:s energidepartement för partikelfysikacceleratorn Relativistic Heavy Ion Collider.

James Yeck har mottagit flera prestigefyllda utmärkelser för god projektledning, inklusive utmärkelsen som Årets Projektchef som delas ut av USA:s energidepartement. Priserna har åberopat hans talang för att leda storskaliga projekt och hans förmåga att kombinera gott omdöme med människokännedom.

Marianne Ekdahl, press- och publicaffairsansvarig. E-mail marianne.ekdahl@esss.se, tel. 46-(0)46-888 30 66

European Spallation Source (ESS) kommer att bli en flervetenskaplig forskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla. ESS kan liknas vid ett stort mikroskop, där man använder neutroner istället för ljus för att studera olika material – från plaster och läkemedel till motorer och molekyler – för att förstå hur det är uppbyggt och hur det fungerar. ESS kommer att bli runt 30 bättre än liknande anläggningar, och öppna nya möjligheter för forskare inom hälso-, miljö-, energi-, klimat-, transport- och ingenjörsvetenskap, läkemedel samt arkeologi.

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av värdländerna Sverige och Danmark. ESS AB arbetar idag huvudsakligen med projektering och teknisk design i samarbete med svenska och utländska universitet och laboratorier. Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.