Ledande industrialister knyts som rådgivare till ESS

Forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) etablerar ett Executive Advisory Board med ledande företagsledare och industriföreträdare, som agerar rådgivande kring hur samarbetet med industrin bäst utformas, i syfte att stärka kontakterna med näringslivet.

Visualisation ESS

ESS Executive Advisory Board består av följande personer:

Ordförande Lars Börjesson, professor Chalmers

Arne Karlsson, styrelseordförande Ecolean och styrelseledamot bl a i Maersk

Bert Nordberg, styrelseordförande Vestas

Lena Olving, bakgrund som vd Mycronic, styrelseordförande Academic Work

Björn Savén, grundare av IK Investment Partners (Industri Kapital)

Johan Söderström, EVP & Head of Regions EMEA Hitachi ABB Power Grids

– ESS forskningsmöjligheter inom materialvetenskap, och potentialen att utveckla nya material och förbättrade processer, stämmer väl med industrins behov. Därför är det viktigt att vi redan nu etablerar fördjupade relationer och ökar industrins kunskap om de nya möjligheterna. Vi vill att investeringen i ESS leder till nya upptäckter och innovationer som kan bidra till medlemsländernas konkurrenskraft, säger John Womersley, ESS Director General.

ESS öppnar för forskning 2023 och är i full drift 2026. Den världsledande anläggningen blir långt mer kraftfull än sina föregångare. ESS 15 specialutvecklade instrument bidrar till att förflytta gränserna för det mänskliga vetandet inom till exempel energi, life science, hållbarhet och teknik genom att skapa djupare kunskap om olika typer av ämnen och material.

Mer information:
Martin Sjöstrand, ESS Head of Communications, 072-179 24 94 martin.sjostrand@ess.eu

Om ESS
European Spallation Source (ESS) är en flervetenskaplig forskningsanläggning som baseras på världens mest kraftfulla neutronkälla och byggs i Lund. ESS kommer att öppna vägen för banbrytande forskningsgenombrott inom material, energi, hälsa och miljö, och bidra till att lösa vår tids stora samhällsutmaningar. Varje år kommer tusentals forskare från hela världen att besöka ESS för att ta del av anläggningens unika forskningsmöjligheter inom materialforskning och life science. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som har 13 medlemsländer från hela Europa.

Snabbfakta

Forskningsanläggningen ESS etablerar ett Executive Advisory Board med ledande företagsledare och industriföreträdare, som agerar rådgivande kring samarbetet med industrin, i syfte att stärka kontakterna med näringslivet.

Citat

ESS forskningsmöjligheter inom materialvetenskap, och potentialen att utveckla nya material och förbättrade processer, stämmer väl med industrins behov. Därför är det viktigt att vi redan nu etablerar fördjupade relationer och ökar industrins kunskap om de nya möjligheterna. Vi vill att investeringen i ESS leder till nya upptäckter och innovationer som kan bidra till medlemsländernas konkurrenskraft.
John Womersley, ESS Director General