Norges forskningsminister besöker ESS

Norges minister för forskning och högre utbildning, Ola Borten Moe, besökte i dag den internationella forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS), där han togs emot av ESS Director General Helmut Schober. Norge är ett av ESS 13 medlemsländer, som tillsammans finansierar och bygger den flervetenskapliga forskningsinfrastrukturen under uppbyggnad i Lund, Sverige.

Norwegian Research Minister Ole Borten Moe visits ESS
Foto: Julia Öberg/ESS

ESS, som baseras på världens mest kraftfulla neutronkälla, kommer från 2027 att erbjuda unika forskningsmöjligheter för tusentals forskare från hela världen, till gagn för utvecklingen av nya läkemedel, bättre batterier, vätgasdrivna bränsleceller och miljövänligare material. Genom sin oöverträffade ljusstyrka och toppmoderna teknik kommer ESS att möjliggöra banbrytande forskningsgenombrott, som öppnar vägen för grön omställning och ett klimatneutralt samhälle och bidrar till att lösa några av vår tids viktigaste samhällsutmaningar.

– ESS-projektet kommer att ge Norge och de andra medlemsländerna fantastisk ny forskningsinfrastruktur som kan användas inom många olika områden. Det är imponerande att se hur norska forskare bidrar i arbetet med att förverkliga detta jätteprojekt, säger Ole Borten Moe, Norges Minister för Forskning och Högre utbildning.

Norge har i många år haft en avgörande betydelse för bygget av forskningsanläggningen. Redan år 2000 bildade norska forskare tillsammans med skandinaviska kollegor organisationen ESS Scandinavia, med målet att förverkliga nästa generations neutronkälla i Lund. Förslaget blev framgångsrikt och ledde till byggstart av forskningsanläggningen 2014. När European Spallation Source ERIC inrättades 2015 var Norge ett av grundarländerna.

Norge ansvarar för flera viktiga leveranser till ESS; från IFE (Institutt for energiteknikk) de två kontrollrummen, nätverksutrustning och mjukvaruutveckling till det integrerade styrsystemet, från Oslo Universitet ett avbildningssystem för optimering av protonstrålen i acceleratorn, och från Universitetet i Bergen kristalliseringsutrustning till ESS laboratorium för life science, DEMAX. Tillsammans med forskningsinstitut i andra medlemsländer står IFE också för design, tillverkning och leverans av två av ESS 15 instrument; HEIMDAL och BIFROST.

­­– Norge har sedan första början visat ett djupt och kontinuerligt stöd för ESS-projektet och bidrar starkt till bygge och drift av världens ledande neutronkälla, säger Helmut Schober, ESS Director General. Vi är glada över att i dag kunna visa Ole Borten Moe, Norges minister för Forskning och Högre utbildning, de betydande framstegen i anläggningen liksom några av de norska bidragen som kommer att göra det möjligt för ESS att leverera forskning i världsklass och bidra till en bättre värld.

Mer information:
Julia Öberg, ESS Press Officer,  +46 (0)721 79 23 11 julia.oberg@ess.eu

Om ESS
European Spallation Source (ESS) är en flervetenskaplig forskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla som byggs i Lund. ESS kommer att öppna vägen för banbrytande forskningsgenombrott inom material, energi, hälsa och miljö, och bidra till att lösa vår tids stora samhällsutmaningar. Varje år kommer tusentals forskare från hela världen att besöka ESS för att ta del av anläggningens unika forskningsmöjligheter inom materialforskning och life science. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som har 13 medlemsländer från hela Europa.

Norges Forskningsminister Ole Borten Moe besöker ESS

ESS-projektet kommer att ge Norge och de andra medlemsländerna fantastisk ny forskningsinfrastruktur som kan användas inom många olika områden. Det är imponerande att se hur norska forskare bidrar i arbetet med att förverkliga detta jätteprojekt.
Ole Borten Moe, Norges Minister för Forskning och Högre Utbildning
Norge har sedan första början visat ett djupt och kontinuerligt stöd för ESS-projektet och bidrar starkt till bygge och drift av världens ledande neutronkälla. Vi är glada över att i dag kunna visa Ole Borten Moe, Norges Minister för Forskning och Högre utbildning, de betydande framstegen i anläggningen liksom några av de norska bidragen som kommer att göra det möjligt för ESS att leverera forskning i världsklass och bidra till en bättre värld.
Helmut Schober, ESS Director General