Pressinbjudan: Brains and Bridges – Research, Innovation and Growth in the Baltic Sea Region

14TH BALTIC DEVELOPMENT FORUM SUMMIT

Brains and Bridges – Research, Innovation and Growth in the Baltic Sea Region

Macro-regional Effects of the European Spallation Source (ESS)/MAX IV on Growth and Competitiveness in the Baltic Sea Region

Tid: 17 juni , 15.00 – 17.30

Plats: Glasklart, Dockplatsen 1, Malmö

I samband med 14th Baltic Development Forum Summit i Köpenhamn 18-19 juni, hålls ett Early-Arrival Programme i Malmö den 17 juni på temat forskning, tillväxt och konkurrenskraft i Östersjöregionen. Konferensen organiseras i samarbete mellan Baltic Development Forum, Region Skåne och ESS.

Välkomna till BDF Summit och Glasklart för att höra mer om hur vi kan stärka konkurrenskraften och tillväxten i Östersjöregionen genom gränsöverskridande samarbete. Efter inledningsanföranden och paneldiskusison bjuder vi på en välkomstmottagning.

KONFERENSPROGRAM

15.00- 17.30

Welcome address:

• Pia Kinhult, First Governor, Region Skåne

Key-note speech:

• Colin Carlile, CEO, European Spallation Source

Film about ESS

Panel debate on the macro-regional effects of ESS/MAX IV

How do we make the most of the large research facilities?

• Pia Kinhult, First Governor, Region Skåne
  • Helmut Dosch, Prof. Dr., Chairman of Deutsches Elektronen-Synchrotron (DESY) Board of Directors, Hamburg
  • Colin Carlile, CEO, European Spallation Source
  • Lars Kolte, Chief Negotiator for the Danish participation in ESS
  • Ulf Troedsson, CEO, Siemens Sweden (tbc)
  • Anna Stenstam, CEO, Colloidal Resource

Moderator:

• Verner Kristiansen, Communication Advisor, Denmark

17.30 - 19.00 Welcome reception:

Special address:

• Colin Wolfe, Head of Unit, DG Regional Policy, European Commission

Mer information om 14th Baltic Development Forum Summit:

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Dan Axél, kommunikationschef BDF

+45 60 21 85 76, dax@bdforum.org

Marianne Ekdahl, pressansvarig ESS

+46 (0)46 888 30 66, marianne.ekdahl@esss.se

Per-Olof Persson, chef interregionalt samarbete, Region Skåne, Avdelningen för regional utveckling

+46 (0)40 675 32 26, per-olof.persson@skane.se

ESS är ett europeiskt forskningsprojekt, som ska byggas i Lund. Minst 17 länder kommer att samarbeta för att konstruera, finansiera, bygga och driva ESS-anläggningen. Partnerländerna är idag: Sverige, Danmark, Spanien, Estland, Frankrike, Island, Italien, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern.

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av värdländerna Sverige och Danmark. ESS AB arbetar idag huvudsakligen med projektering och teknisk design i samarbete med svenska och utländska universitet och laboratorier. Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.