Spanien levererar ESS hjärta

Flera avgörande tekniska målkomponenter levererades i dag till European Spallation Source (ESS), som en del av Spaniens bidrag till materialforskningsanläggningen under uppbyggnad i Lund. Målhjulet, dess axel och drivenhet har utvecklats och tillverkats av den spanska samarbetspartnern ESS Bilbao och kommer att installeras mitt i ESS Målstation.

ESS Bilbao and ESS teams supervising final tests of assembled Target system at Thune Eureka in SpainESS Bilbao och ESS team vid slutltesterna i Spanien innan leverans till ESS i Sverige. Photo: ESS Bilbao

Efter sluttester i norra Spanien har målhjulet, axeln och drivenheten transporterats med specialtrailer genom Europa, för att anlända till ESS i morse. Målsystemet är ett viktigt bidrag från Spanien, ett av ESS 13 medlemsländer, som varit starkt engagerad i bygget av den internationella forskningsanläggningen sedan starten.

Spanien är ett viktigt medlemsland för ESS, med sina många neutronforskare och djupa engagemang i bygget av världens ledande anläggning för forskning med neutroner, säger Helmut Schober, ESS Director General. Målhjulet, axeln och drivenheten som vår samarbetspartner ESS Bilbao levererat i dag är ett bevis på Spaniens högteknologiska och industriella kapacitet.

Spaniens bidrag till ESS hanteras av ESS Bilbao, ett center för neutronteknologi. ESS Bilbao ansvarar för optimerad design, tillverkning och leverans av det nyutvecklade målsystemet, såväl som för andra viktiga delar av anläggningen, bland annat Medium Energy Beam Transport-delen i acceleratorn och forskningsinstrumentet MIRACLES.

ESS Bilbaos leveranser till den världsledande forskningsanläggningen ESS kommer att gagna våra forskare och forskningsindustrin, och positionerar Spanien som drivande inom europeisk forskning, säger Mario Pérez, ESS Bilbao Executive Director. Leveransen är en milstolpe som möjliggjorts tack vare våra industriella partners AVS, Nortemecánica och Thune Eureka, i nära samarbete med vårt team och ESS.

ESS, som baseras på världens mest kraftfulla neutronkälla, kommer att erbjuda unika forskningsmöjligheter för tusentals forskare från hela världen, till gagn för utvecklingen av bättre batterier, nya mediciner och mer hållbara material. ESS 13 medlemsländer finansierar och bygger nästa generations forskningsinfrastruktur, till stor del genom så kallade in kind-bidrag i form av teknisk utrustning, tjänster och personal.

Att delta i design, tillverkning och testning av målsystemet för den ledande anläggningen för forskning med neutroner i Europa bekräftar ESS Bilbao som internationellt riktmärke inom målteknologi, säger Fernando Sordo, Head Target division på ESS Bilbao. Tack vare våra kunniga team och deras hårda ansträngningar har vi klarat den utmaning som detta projekt inneburit.

På ESS kommer de neutroner som behövs för forskning att genereras genom spallation, där ett mål som består av det neutronrika materialet volfram träffas av en accelererad protonstråle. Det roterande heliumkylda målhjulet är en helt ny design, utvecklad speciellt för att hantera de unikt höga neutronflödena. ESS kommer att leverera fler neutroner för forskning än någon annan liknande anläggning i världen. Målhjulet mäter 2,5 meter i diameter, väger 4 ton och innehåller 7 000 volframplattor.

Våra mycket kompetenta kollegor på ESS Bilbao och deras leverantörer har, i nära samarbete med ESS, finjusterat designen och genomfört tillverkningen av det nyutvecklade målhjulet, säger Ulf Odén, ESS Work Package Manager Target Systems. Efter år av designdiskussioner, beräkningar och omfattande tester är det oerhört glädjande att målsystemet, det första i sitt slag, i dag äntligen anländer till ESS.

Innan målhjul, axel och drivenhet kan installeras inuti monoliten i ESS målstation kommer komponenterna att genomgå noggranna kontroller i ESS Mock-Up Test Stand, i en rad tekniska tester som kommer att pågå fram till slutet av året.

Mer information:
Julia Öberg, ESS Press Officer, +46 721 79 23 11 julia.oberg@ess.eu

Om ESS
European Spallation Source (ESS) är en flervetenskaplig forskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla, som byggs i Lund. ESS kommer att öppna vägen för banbrytande forskningsgenombrott inom material, energi, hälsa och miljö, och bidra till att lösa en del av vår tids stora samhällsutmaningar. Varje år kommer tusentals forskare från hela världen att besöka ESS för att ta del av anläggningens unika forskningsmöjligheter inom materialforskning och life science. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som har 13 medlemsländer från hela Europa. ess.eu

Om  ESS Bilbao
ESS Bilbao är ett center med spetskompetens inom partikelaccelerator- och neutronspridningsteknik som genom att tillhandahålla Spaniens in kind-bidrag till forskningsanläggningen ESS innebär kunskapsöverföring och mervärde. ESS Bilbao kanaliserar alla spanska bidrag till ESS  och är ett offentligt konsortium ägt av Spaniens regering och Baskiens regionalregering. De vetenskapliga och tekniska framsteg som genereras med hjälp av den design, produktion och testning som för närvarande pågår vid ESS Bilbaos testbäddar spelar en nyckelroll i ESS-projektet. essbilbao.org

Snabbfakta

Spanien är ett viktigt medlemsland för ESS, med sina många neutronforskare och djupa engagemang i bygget av världens ledande anläggning för forskning med neutroner. Målhjulet, axeln och drivenheten som vår samarbetspartner ESS Bilbao levererat i dag är ett bevis på Spaniens högteknologiska och industriella kapacitet.
Helmut Schober, ESS Director General
ESS Bilbaos leveranser till den världsledande forskningsanläggningen ESS kommer att gagna våra forskare och forskningsindustrin, och positionerar Spanien som drivande inom europeisk forskning. Leveransen är en milstolpe som möjliggjorts tack vare våra industriella partners AVS, Nortemecánica och Thune Eureka, i nära samarbete med vårt team och ESS.
Mario Pérez, ESS Bilbao Executive Director
Att delta i design, tillverkning och testning av målsystemet för den ledande anläggningen för forskning med neutroner i Europa bekräftar ESS Bilbao som internationellt riktmärke inom målteknologi. Tack vare våra kunniga team och deras hårda ansträngningar har vi klarat den utmaning som detta projekt inneburit.
Fernando Sordo, Head Target division på ESS Bilbao
Våra mycket kompetenta kollegor på ESS Bilbao och deras leverantörer har, i nära samarbete med ESS, finjusterat designen och genomfört tillverkningen av det nyutvecklade målhjulet. Efter år av designdiskussioner, beräkningar och omfattande tester är det oerhört glädjande att målsystemet, det första i sitt slag, i dag äntligen anländer till ESS.
Ulf Odén, ESS Work Package Manager Target Systems