Storbritannien ansluter till European Spallation Source

Storbritannien kommer att delta i arbetet att bygga forskningsanläggningen European Spallation Source. Storbritannien välkomnades idag som nytt partnerland i ESS-projektet av representanter från de nuvarande 16 partnerländerna vid ett möte i Spanien.

European Spallation Source kommer att bli det ledande centret för materialforskning och life science med neutroner. ESS ska byggas i Lund, av minst 17 länder.

Storbritannien har nyligen uttryckt sitt stöd för ESS-projektet. Idag har ESS internationella styrkommitté, där de nuvarande partnerländerna är representerade, beslutat att välkomna Storbritannien som nytt partnerland.

- Jag är särskilt glad över att Storbritannien nu ansluter sig till projektet. Storbritannien har ett stort antal internationellt respekterade forskare som använder neutroner, och de kommer nu att kunna dra nytta av de forskningsmöjligheter som ESS kan ge, säger ESS VD Colin Carlile. Det finns bred expertis i Storbritannien om den teknik som krävs för att bygga en forskningsanläggning av ESS typ, från jonkällan till instrumenten.

- Storbritannien är en viktig ny partner i ESS-projektet, säger Lars Börjesson, ordförande i ESS styrkommitté. ESS kommer att ha stor glädje av den tekniska och vetenskapliga expertis som utvecklats vid forskningsanläggningen ISIS utanför Oxford, och brittiska forskare kommer att få direkt tillgång till världens främsta neutronkälla när den blir färdig 2019.

Storbritannien kommer nu att få en plats i ESS internationella styrkommitté. De tre villkor som ställs för medlemskap är erkännande av Lund som plats för ESS, deltagande i ESS tekniska designarbete och en vilja att starta byggnationen av ESS så snart som möjligt.

Colin Carlile, CEO & Director-General, colin.carlile@esss.se,   46 (0)761 33 33 99

Marianne Ekdahl, Communications Officer Press & Politics, marianne.ekdahl@esss.se,   46-(0)46-222 83 89

ESS är ett sameuropeiskt projekt liknande CERN i Génève. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som ska byggas i Lund, men ESS kommer att konstrueras, finansieras och drivas gemensamt av minst 17 europeiska länder. Den svenska regeringen har utlovat 35 procent av investeringskostnaderna på cirka 14 miljarder kronor och 10 procent av driftskostnaderna.

European Spallation Source AB är ett statligt bolag, idag ägt av den svenska och den danska staten. ESS AB har tilluppgift att planera, projektera, finansiera, uppföra, äga, förvalta, driva och underhålla den kommande forskningsanläggningen ESS.

Konstruktionen av ESS beräknas starta 2013, anläggningen beräknas kunna öppna 2019 och vara i full drift till 2025. ESS kommer att besökas av 2-3000 europeiska forskare per år.